میزان 05, 1398 11:25 Asia/Kabul
  •  تصویب قطعنامه پیشنهادی ایران در مورد ونزوئلا در شورای حقوق بشر

 قطعنامه پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران به شورای حقوق بشر با عنوان "تقویت همکاری و کمک های فنی در زمینه حقوق بشر در ونزوئلا " در سازمان ملل در ژنو به تصویب رسید.

قطعنامه پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران در مورد ونزوئلا که پنج شنبه شب بنا به درخواست پرو و چند کشور دیگر آمریکای لاتین از جمله آرژانتین و شیلی به رای گذاشته شد؛ با 18 رای مثبت در برابر 6 رای منفی تصویب گردید. 

اسماعیل بقایی سفیر و نماینده دائم ایران نزد دفتر سازمان ملل در ژنو در هنگام معرفی قطعنامه مذکور، با اشاره به اهمیت تعامل و همکاری در پیشبرد حقوق بشر، ضرورت پرهیز از معیارهای دوگانه و سیاسی کاری در برخورد با مسائل حقوق بشری را خاطرنشان و تاکید کرد، اصول حقوق بین الملل و منشور ملل متحد خصوصا احترام به حق حاکمیت و پرهیز از مداخله در امور داخلی کشورها و نیز پذیرش اصل حق تعیین سرنوشت ملت ها باید در رسیدگی به موضوعات حقوق بشری مد نظر باشد.

در جریان تصویب قطعنامه مذکور، تعدادی از کشورها از جمله آفریقای جنوبی، چین، عراق، اروگوئه و مکزیک نیز ضمن استقبال از تعامل دولت ونزوئلا با سازوکارهای حقوق بشری، از ابتکار جمهوری اسلامی ایران در تنظیم قطعنامه مذکور حمایت کردند.

نماینده چین هم با تاکید بر ضرورت حل مسائل ونزوئلا توسط مردم این کشور، اعمال تحریم و فشار خارجی را غیرسازنده و مخرب دانست.

 

کلیدواژه