تاکید مقام روس بر نقش ایران در تامین امنیت خلیج فارس
(last modified 1398-07-14T12:13:14+00:00 )
میزان 14, 1398 16:43 Asia/Kabul
  • تاکید مقام روس بر نقش ایران در تامین امنیت خلیج فارس

یک مقام پژوهشگر وزارت امور خارجه روسیه گفت: بدون مشارکت ایران تامین امنیت خلیج فارس ممکن نیست.

«ونیامین پوپوف»، مدیر مرکز مشارکت تمدن‌ های دانشگاه روابط بین‌الملل مسکو وابسته به وزارت امور خارجه روسیه در ‌گفت‌ و گو با ایرنا افزود: ایران برای تامین امنیت منطقه خلیج فارس و جلوگیری از وقوع مناقشه در این منطقه طرح امنیتی خود را ارایه کرده که بر پایه همکاری‌ های منطقه‌ ای بین همه کشورها استوار شده است.

پوپوف تصریح کرد، اگر طرح ایران برای امنیت خلیج فارس به اجرا گذاشته شود، دیگر هیچ مکانی برای تهدیدهای آمریکا در منطقه و ایجاد دشمنی بین ایران و کشورهای همسایه این کشور وجود نخواهد داشت.

این مقام ارشد روس افزود: روسیه بلافاصله ضمن استقبال از این طرح، آن را در یک جهت و همراستا با طرح امنیتی پیشنهادی خود در منطقه می‌ داند.

«حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران طی سخنرانی خود در هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ضمن تبیین مواضع منطقه ای و بین المللی ایران، طرح صلح منطقه ای با عنوان "ابتکار صلح هرمز" یا "ائتلاف امید" را ارائه کرد.

ارتقای همبستگی، تفاهم متقابل و روابط صلح آمیز، همکاری بین کشورهای منطقه، احترام به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی، مبارزه با تروریسم و افراط گرایی و حصول اطمینان از امنیت انرژی، آزادی کشتیرانی و جریان آزاد نفت از جمله اهداف "ابتکار صلح هرمز" است.

کلیدواژه