امام صادق (ع) در عصر برخورد اندیشه ها
(last modified 1395-05-10T12:07:28+00:00 )
اسد 10, 1395 16:37 Asia/Kabul
  • امام صادق (ع) در عصر برخورد اندیشه ها

دوران حیات امام جعفر صادق (ع) دوران تعارض و درگیری اندیشه ها در جهان اسلام است. بی تردید اگر مجاهدت ها و تلاش های امام صادق (ع) در مواجهه و برخورد با این اندیشه ها نبود، چه بسا اندیشه اصیل اسلامی به بیراهه می رفت. به مناسبت سالروز شهادت امام ششم شیعیان با ویژه برنامه ای در خصوص تلاش های ایشان در پاسداشت اسلام ناب محمدی(ص) در خدمت شما هستیم.

 

شهادت امام جعفر صادق(ع)

روز 25 شوال ، روز شهادت قطب عالَم معرفت ، صادق آل محمد است . روزی که خورشید تابناک شهر دانش و وارث علوم رسالت ، چشم از جهان فرو بست . در این روز امام جعفر صادق (ع) در سن 65 سالگی با دسیسه منصور دوانیقی دومین خلیفه عباسی ، مسموم شد و به شهادت رسید . امام صادق (ع) در دورانی می زیست که عصر برخورد مکتبها و تضارب افکار مختلف فلسفی و کلامی بود . این دوران حاصل مواجهه فکری امت اسلام با مردم کشورهای فتح شده و نیز گسترش رابطه تمدن اسلامی با دنیای خارج بود . دورانی که در مسلمانان شور و هیجان خاصی برای پژوهش و یادگیری علوم پدید آورده بود . شنوندگان عزیز با عرض تسلیت سالروز شهادت امام صادق (ع) در این برنامه ، نگاهی به دوران زندگی ایشان و برنامه های آن حضرت خواهیم داشت .

امام جعفر صادق (ع) نواده گرامی رسول خدا (ص) در روز هفدهم ربیع اول سال 83 ه.ق چشم به جهان گشود . پدرش امام محمد باقر (ع) و مادرش ام فروه است . حضرت صادق تا سن 12 سالگی از خرمن دانش جد بزرگوارش امام زین العابدین (ع) خوشه چینی کرد . امام صادق (ع) پس از رحلت ایشان، مدت 19 سال نیز درکنار پدر بزرگوارش امام محمد باقر (ع) زندگی کرد . به این ترتیب امام صادق (ع) با بهره مندی از محضر جد و پدر بزرگوارش که هر یک از آنان در زمان خویش حجت خدا و عالم ترین مردم روزگار بودند ، به حد کمال علم و فضل و ادب رسید .

شهادت امام جعفر صادق(ع)

عصر امام صادق ( ع ) یکی از طوفانی ترین ادوار تاریخ اسلام است . در این دوران ، قیامها و انقلابهای پیاپی گروههای مختلف ، بویژه از طرف خونخواهان امام حسین (ع) به وقوع پیوست . همین انقلابات منجر به انتقال حکومت بنی امیه به بنی عباس گردید . از سوی دیگر ، دوره آن حضرت ، عصر برخورد اندیشه‌ ها و پیدایش فرق و مذاهب مختلف بود . خصوصاً ورود عقاید و آرای اهل کتاب و دانشمندان یونانی ، شبهات و اشکالات گوناگونی را در میان مردم رایج کرده بود . در آن زمان فرقه‌ های متعددی پدید آمده بودند که عقاید و آراء خود را درباره اصول و فروع دین ابراز می کردند . علاوه بر آن ، در زمینه هر یک از شاخه های علوم اسلامی نیز در میان کارشناسان آن علم ، اختلاف نظر وجود داشت . مثلاً در علوم قرائت قرآن ، تفسیر، حدیث، فقه و علم کلام بحث‌ها و مناقشات داغی در می‌ گرفت و هرکس به نحوی نظر می‌ داد و از عقیده‌ای طرفداری می‌ کرد . عده‌ای از دانشمندان غیرمسلمان نیز آزادانه در میان مسلمانان رفت و آمد می‌ کردند و با علمای مسلمان به بحث و گفتگو می نشستند . آنان شبهاتی درباره مبدأ و معاد و نبوت و سایر اندیشه های مذهبی مطرح می‌ کردند که بررسی یا رد بعضی از آنها چندان آسان نبود . در این دوره هرگونه سستی و کوتاهی موجب تضعیف دین و کاهش اعتماد مردم به تعالیم سازنده اسلام می شد . در آن شرایط امام صادق (ع) در صدد نجات توده های مردم از الحاد و بی دینی و کفر برآمد و می کوشید مانع انحراف مردم از اصول و معارف اصیل اسلامی شود . به موازات آن ، با برنامه هایی دقیق و هوشمندانه ، استحکام و برتری تعالیم و آموزه های آسمانی اسلام را به نمایش می گذاشت .

در این شرایط دشوار ، امام جعفر صادق (ع) به احیا و ترویج معارف اسلامی پرداخت و مکتب علمی عظیمی به وجود آورد که محصول و بازده آن ، چهار هزار شاگرد متخصص در رشته های گوناگون علمی بود . اینان در سراسر سرزمین پهناور اسلامی آن روز پراکنده شدند . هر یک از آنها خود ، بازگو کننده منطق امام بود که همان منطق اسلام است و پاسدار میراث دینی و علمی و نگهدارنده اسلام راستین به شمار می آمد . این شاگردان مدافع اسلام و مانع نفوذ افکار ضد اسلامی و ویرانگر در میان مسلمانان شدند . احیای تعالیم اسلام توسط امام صادق (ع) ، سبب شد که آن حضرت به عنوان رئیس مذهب جعفری ، یا همان تشیع ، شناخته شود.

امام صادق (ع) با استفاده از فرصت بدست آمده، بدعت‌ها و خرافاتی را که به تدریج در دین راه یافته بود، از ساحت مقدس آئین محمد (ص) زدود و حقایق احکام را روشن و آیات قرآن را به درستی تفسیر نمود . ایشان فقه اسلامی را که مدت یک قرن دستخوش هوی و هوس حکام اموی شده بود ، از نو احیا و تدوین نمود . آن امام در زمینه موضوعات فلسفی با اصحاب و حتی کسانی که از دین و اعتقاد به خدا دور بودند ، مناظرات علمی داشت . نمونه ای از بیانات مستدل امام ( ع ) در اثبات وجود خداوند حکیم که به یکی از شاگردان و اصحاب خود به نام "مُفضّل بن عمر" فرموده اند ، در کتابی به نام "توحید مفضل " هم اکنون در دست است . یکی دیگر از شاگردان ایشان "جابر بن حیان " است . جابر از مردم خراسان بود . پدرش در شهر طوس ( در شمال شرقی ایران ، نزدیک مشهد ) به داروفروشی مشغول بود که به وسیله طرفداران بنی امیه به قتل رسید . جابر بن حیان پس از قتل پدرش به مدینه آمد . ابتدا در نزد امام محمد باقر (ع) و سپس نزد امام صادق ( ع ) شاگردی کرد . جابر از افراد عجیب روزگار خود و از نوابغ جهان اسلام است . او در تمام علوم و فنون مخصوصا در علم شیمی تألیفات زیادی دارد ، و در رساله های خود همه جا نقل می کند که جعفر بن محمد صادق (ع) به من چنین گفت یا تعلیم داد یا حدیث گفت . بسیاری از شیمیدانان او را "پدر علم شیمی " خوانده اند . وی چند فلز و شبه فلز را در زمان خود کشف کرد . در دوران "رنسانس اروپا " در حدود 300 رساله از جابر به زبان آلمانی چاپ و ترجمه شده که در کتابخانه های برلین و پاریس موجود است . ابوحنیفه - از فقهای مذاهب چهارگانه اهل تسنن - از محضر امام صادق (ع) بهره های فراوان برده است و مدتی شاگرد ایشان بود . خودش به این موضوع افتخار می کرد . از سخنان مشهور وی این است که : " من دانشمند تر از جعفر بن محمد ندیده ام . ایشان دانشمندترین مردم، آگاهترین آنها به اختلاف مردم در فتاوا و مسائل فقهی است . " در سخنان مالک بن انس ، پیشوای فرقه مالکی نیز چنین آمده است : "در علم و عبادت و پرهیزکاری ، برتر از جعفر بن محمد ، هیچ چشمی ندیده و هیچ گوشی نشنیده و به قلب هیچ بشری خطور نکرده است ."

شهادت امام جعفر صادق(ع)

در میان امامان از نسل پیامبر ، عصر امام صادق (ع) منحصر به فرد بود. مشابه شرایط اجتماعی و فرهنگی آن دوران ، در زمان سایر امامان فراهم نبود ، زیرا آن دوران از نظر سیاسی، دوره ضعف و تزلزل حکومت بنی امیه و فزونی قدرت بنی عباس بود و این دو گروه مدتی در حال کشمکش و مبارزه با یکدیگر بودند. بنابراین حکام فرصت ایجاد فشار و مضیقه علیه امام و مردم را کمتر داشتند . از همین جهت، فضای مناسبی برای تعالی جامعه اسلامی مهیا شد که از لحاظ گسترش فضای علمی و اقتصادی نسبت به دوران قبل و بعد خود بی نظیر بود . اما زمانی که حکام بنی عباس به قدرت رسیدند و مخالفین خود را سرکوب کردند ، شدیدترین فشارها بر اهل بیت و دوستداران آنها وارد شد. وضع به حدی خفقان آور و خطرناک بود که بعضی از یاران نزدیک امام (ع) را شکنجه و مرگ تهدید می کرد، چنانکه نخبه هایشان جزو لیست سیاه بنی عباس بودند . "جابر جُعفی " یکی از یاران ویژه امام است که از طرف آن حضرت برای انجام دادن امری به سوی کوفه می رفت . در بین راه پیک سریع امام به او رسید و گفت : " امام ( ع ) می فرماید خودت را به دیوانگی بزن " . همین کار او را از مرگ نجات داد و حاکم کوفه که فرمان محرمانه ترور جابر را از طرف خلیفه داشت ، به خاطر دیوانگی او از قتلش منصرف شد . جابر جعفی که از اصحاب نزدیک امام باقر (ع) نیز بود ، می گوید : " امام باقر (ع) هفتاد هزار حدیث به من آموخت ... . " او روزی به حضرت عرض کرد مطالبی از اسرار به من گفته ای که سینه ام تاب تحمل آن را ندارد و محرمی ندارم تا آنرا به او بگویم ، نزدیک است دیوانه شوم . امام فرمود : " به کوه و صحرا برو و چاهی بکن و سر در دهانه چاه بگذار و در خلوت چاه حرف هایت را بزن. "

شهادت امام جعفر صادق(ع)

ضمن تسلیت مجدد شهادت امام صادق (ع) ، سخنی از آن امام بزرگوار را نقل می کنیم . ایشان می فرماید: " بر هر مسلمانی که ما را بشناسد ، سزاوار است که در هر شبانه روز، عملش را بر خود عرضه دارد و خود حسابگر خویش باشد ، اگر حسنه دید بر آن بیفزاید، و اگر گناه دید از آن آمرزش خواهد تا اینکه در قیامت رسوا نشود . "

-------------------------------