منشور آسمانی: قرآن از نگاه قرآن (27)
رفته رفته داریم به پایان ماه مبارک رمضان نزدیک می شویم . خوش به حال کسانی که از خوان گسترده الهی بیشترین و بهترین بهره را بردند .
در برنامه گذشته در مورد (افسانه تحریف قرآن) مطالبی را مطرح ساختیم و یاد آور شدیم با توجه به جایگاه فرازمند و ملکوتی قرآن و با وجود آن که خدای بزرگ، محافظت از حریم قرآن را خود برعهده دارد و هیچ نوع سخن باطل و کثری هم در آن راه ندارد . بنابراین جایی برای تحریف قرآن وجود نخواهد داشت .اکنون توجه شما را به ادامه استدلالهای این بحث مهم جلب می کنیم: دردنیای آشفته و بحران زده عصر کنونی که با چالشهای جدی فکری و روحی مواج است صاحبان مکاتب و مسلکهای گوناگون و رنگارنگ سعی می کنند با ترفندها و دامهایی که گسترده اند ، راه و رسم خود را نجات بخش انسانها معرفی کنند ، ولی تجربه نشان داده اند که تئوریهای آنان به بن بست رسیده و شکست خورده است و تنها راه نجات جامعه بشری ، از پرتگاهها راه راست و مستقیمی است که خدای بزرگ در پرتو قرآن نشان داده و اعلام می دارد : "همانا این قرآن به استوارترین و پابرجا ترین راهها هدایت می کند".
حال اگر درکنار این سخن راستین و متقن الهی، سخن از تحریف قرآن به میان آوریم به بیراهه نرفته ایم؟ مگر امکان دارد که قرآنی که از سوی خداوند حکیم وعلیم نازل شده است هم به استوارترین و مطمئن ترین راهها ، جامعه انسانی را هدایت کند و هم در آن تحریف وجود داشته باشد ؟ آیا این سخن واین پندار با بانگ رسای هدایت گری قرآن تناقضی آشکار ندارد /
یکی دیگر از موضوعات دیگری که اصالت یک کتاب و یا یک مکتب را نشان می دهد این است که محتوا و مضامین آن به اندازه ای اصولی و منطقی باشد که جای هیچ گونه شک و تردیدی را برای خود باقی نگذارد و اعتماد و اطمینان کامل وصددرصد را در مخاطبان خود ایجاد کند . تنها کتابی که از چنین ویژگی مطلق و همه جانبه ای برخوردار است قرآن است و مطمئن تر از آن کتابی وجود ندارد . پروردگاری که علم و آگاهی او برجهان هستی احاطه کامل دارد . قرآن رااین گونه معرفی میکند: الف . لام ومیم . این کتاب بزرگ هیچ شک و تردیدی در آن نیست .بقره 2-1
یکی دیگر از ویژگیهایی که اصالت یک کتاب را برجسته می کند آن است که بین قالب و محتوای آن تناسب و هماهنگی و ارتباط تنگاتنگی وجود داشته باشد بطوری که هیچ نوع گسست و تناقضی در آن به چشم نخورد. در بحث های گذشته بر مبنای دیدگاه قرآن پژوهان یاد آور شدیم که نه تنها میان آیات بلکه سوره های قرآن تناسبی چشمگیر وجود دارد و این امر از جمله ابعادی است که قرآن را برجسته میسازد . دلیل اساسی این تناسب آن است که چینش آیات و ترتیب سوره های قرآن زیر نظر مستقیم الهی و پیامبر صورت گرفته است که در اصطلاح علوم قرآنی به آن عنوان «توقیفی» اطلاق می شود. چون هم بیان و روشنگری قرآن از سوی خدا و پیامبر صورت می گیرد و هم درک تمام حقایق قرآن بدون هیچ کم و کاستی صورت می گیرد. بنابراین از سویی جایی برای " اجتهاد " بودن آیات و سوره های قرآن برای دیگران درهر موقعیت و جایگاهی که باشند باقی نمی گذارد و از سوی دیگر توقیفی بودن چینش آیات و سوره ها توسط خدا و پیامبر آن را از خطر تحریف مصون داشته است .
اصالت و صحت این موضوع، آنگاه روشن تر می شود که وقتی معارضان و معاندان قرآن شایع می کنند که پاره ای از قرآن مجید ساخته و پرداخته ذهن خود پیامبر است خدا برای نفی چنین اتهامی از ساحت مقدس آن حضرت با قاطعیت اعلام می کند که: "قرآن نازل شده از سوی پروردگار جهانیان است و اگر پیامبر بعضی از سخنان را به دروغ به ما نسبت می داد قطعا دست راست و (قدرتش) را می گرفتیم .سپس رگ قلب او را قطع می کردیم و هیچیک از شما (که چنین اتهام بی اساسی به او زدید) بازدارنده ( قدرت ) الهی از او نبودید" (الحاقه . 7-43)
بنابراین گذشته از تمام استنادات قرآنی که تحریف ناپذیری قطعی و مسلم قرآن را اثبات میکند سیره پیامبر (ص) هم بیانگر همین واقعیت انکار ناپذیر است. زیرا رسول خدا (ص) علاوه برآن که پس از دریافت وحی به گروهی از صحابه که به کاتبان وحی شهرت یافته بودند با نظارت مستقیم خود دستور می داد آیات قرآن را بنویسند و با دقت هرچه تمام تر هم به بررسی آنها می پرداخت که مبادا خطایی صورت گرفته باشد. از این گذشته با تشویق ها و ترغیب های مکرر رسول گرامی اسلام (ص) گروه دیگری به نام "حافظان وحی" تمام آیات و سور قرآن را حفظ می کردند و از جایگاه ویژه ای در جامعه برخوردار بودند. پس در نهایت به این جمع بندی می رسیم که تحریف قرآن "افسانه ای" بیش نیست. و تنها کسانی به این دیدگاه انحرافی دامن می زنند که یا اعتقاد راسخی به اصالت قرآن ندارند و یا آگاهانه و یاناخواسته ، با معارضان قرآن ، همسویی نشان میدهند .