همکاری ریلی ایران و افغانستان، کلید اتصال چین به اروپا
https://parstoday.ir/fa/iran-i27200-همکاری_ریلی_ایران_و_افغانستان_کلید_اتصال_چین_به_اروپا
پارس‌تودی- معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن ایران، از طرح اتصال شبکه ریلی چین به اروپا از طریق مسیرهای ریلی افغانستان و ایران خبر داد.
(last modified 2025-11-07T09:05:38+00:00 )
آبان ۱۶, ۱۴۰۴ ۱۰:۲۶ Asia/Tehran
  • همکاری ریلی ایران و افغانستان، کلید اتصال چین به اروپا
    همکاری ریلی ایران و افغانستان، کلید اتصال چین به اروپا

پارس‌تودی- معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن ایران، از طرح اتصال شبکه ریلی چین به اروپا از طریق مسیرهای ریلی افغانستان و ایران خبر داد.

«جبارعلی ذاکری» مدیرعامل راه‌آهن ایران با تأکید بر نقش راهبردی ایران در کریدورهای بین‌المللی، از برنامه‌ریزی برای اتصال شبکه ریلی چین به اروپا از مسیر افغانستان و ایران خبر داد و گفت که تکمیل خط ریلی مزارشریف–هرات و پیوند آن با مسیرهای عبوری از ایران، افغانستان را به آب‌های آزاد و بازارهای اروپایی متصل می‌کند. به گزارش پارس‌تودی به نقل از فارس، ذاکری در دیدار با مولوی فضل‌محمد حقانی، سفیر حکومت افغانستان در تهران، با اشاره به اهمیت تکمیل خط ریلی مزارشریف–هرات گفت که اتصال این مسیر به کریدورهای بین‌المللی عبوری از ایران، از جمله مسیرهای منتهی به چابهار (آب‌های آزاد) و چشمه‌ثریا (ترکیه و اروپا)، می‌تواند دسترسی افغانستان به آب‌های آزاد و در نهایت به شبکه ریلی اروپا را فراهم کند.

وی افزود: بهره‌برداری از قطعه سوم خط ریلی خواف–هرات، طول مسیر فعال میان دو کشور را به حدود ۱۴۰ کیلومتر رسانده و تکمیل قطعه چهارم نیز در دستور کار طرف افغانستانی قرار دارد.

به گفته او، ایران آماده است با همکاری نزدیک با کابل، مسیر مزارشریف–هرات را به زنجیره ترانزیت بین‌المللی متصل کند.

در این نشست، سفیر افغانستان با قدردانی از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران در احداث و بهره‌برداری از پروژه خواف–هرات، بر افزایش ظرفیت بارگیری و تخلیه در ایستگاه خواف و تسهیل تردد قطارهای باری میان دو کشور تأکید کرد.

وی همچنین تشکیل کمیته‌های تخصصی مشترک برای رفع موانع فنی و اجرایی را ضروری دانست.

ذاکری با اشاره به رشد قابل‌توجه حمل‌ونقل باری در مسیر خواف–هرات اظهار کرد که این مسیر کار خود را با حمل ماهانه ۱۰ هزار تن بار آغاز کرد و اکنون به بیش از ۶۰ هزار تن در ماه رسیده است. هدف‌گذاری راه‌آهن ایران افزایش این ظرفیت به ۱۰۰ هزار تن در ماه در ماه‌های آینده است.

دو طرف در پایان بر تسریع در احداث خط مزارشریف–هرات، تشکیل کمیته مشترک فنی و اجرایی، و پیگیری مصوبات برای بهره‌برداری کامل از مسیر یادشده تأکید کردند. این پروژه، در صورت تکمیل، حلقه‌ای کلیدی در اتصال شرق آسیا به اروپا از طریق محور چین–افغانستان–ایران–ترکیه خواهد بود و می‌تواند جایگاه ایران را در نقشه ترانزیتی منطقه بیش از پیش تقویت کند.

hk