بقائی: برنامه‌ای برای بازرسی آژانس از تأسیسات آسیب‌دیده هسته‌ای نداریم
https://parstoday.ir/fa/iran-i40224-بقائی_برنامه_ای_برای_بازرسی_آژانس_از_تأسیسات_آسیب_دیده_هسته_ای_نداریم
پارس‌تودی- سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: برنامه‌ای برای بازرسی آژانس از تأسیسات آسیب‌دیده هسته‌ای نداریم.
(last modified 2026-06-23T16:33:33+00:00 )
تیر ۰۲, ۱۴۰۵ ۱۷:۵۷ Asia/Tehran
  • اسماعیل بقائی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران
    اسماعیل بقائی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

پارس‌تودی- سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: برنامه‌ای برای بازرسی آژانس از تأسیسات آسیب‌دیده هسته‌ای نداریم.

به گزارش پارس‌تودی به نقل از خبرگزاری تسنیم، اسماعیل بقائی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره ادعای مقامات آمریکایی مبنی بر آغاز گفتگوهای هسته‌ای و عزیمت بازرسان به تهران گفت: ما نه دیداری با رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشتیم و نه برنامه‌ای برای بازرسی آژانس از تأسیسات آسیب‌دیده هسته‌ای ناشی از تجاوز آمریکا و رژیم صهیونیستی داریم، در این خصوص هیچ شیوه‌نامه‌ای وجود ندارد، ما روال جاری را بر اساس ان‌پی‌تی ادامه خواهیم داد.

وی درباره نحوه خرج‌کردن اموال بلوکه‌شده ایران و ادعاهای آمریکا در این خصوص گفت: برای ما جالب است که فلسفه و هدف جنگ که از بین بردن تمدن ایران و فروپاشی ایران بود تبدیل به ثروتمند کردن کشاورزان آمریکا شده است. ما در رابطه با اموال هر طور که به‌صلاح ملت ایران باشد تصمیم می‌گیریم.

بقائی در خصوص تشکیل واحد جلوگیری از منازعه در لبنان و تفاهم برای خروج نیروهای صهیونیستی از لبنان گفت: ما از ابتدای تفاهم آتش بس تا به امروز شاهد تداوم تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه لبنان بوده‌ایم. توقف جنگ در لبنان جزو لاینفک اجزای یادداشت تفاهم و آتش بس بود.

وی افزود: تعهد آمریکا کاملا روشن است و هیچ بهانه‌ای قابل پذیرش نیست. سازوکاری که تفاهم شد با حضور طرفین یعنی آمریکا و ایران و میانجی گران، دولت لبنان بر حسن اجرای بند یک یادداشت تفاهم نظارت می‌کند و از بروز برخورد نظامی جلوگیری می‌کند. 

بقائی درباره معافیت برای فروش نفت ایران گفت: مجوز روز دوشنبه توسط وزارت خزانه داری آمریکا صادر شد و از همان اول که صادر شد قابلیت اجرا دارد.

وی درخصوص نقش عمان در مدیریت تنگه هرمز گفت: عمان و ایران هر دو کشور ساحلی تنگه هرمز هستند، بنابراین برای تردد ایمن کشتی‌ها باید هماهنگی بین دو کشور صورت بگیرد.

hk