عراقچی: سردشت تنها یک شهر نیست؛ نماد مظلومیت یک ملت است
https://parstoday.ir/fa/iran-i40362-عراقچی_سردشت_تنها_یک_شهر_نیست_نماد_مظلومیت_یک_ملت_است
پارس تودی- وزیر امور خارجه ایران نوشت: سردشت تنها یک شهر نیست؛ نماد مظلومیت ملتی است که قربانی سلاح‌های ممنوعه شد و ذره‌ای در برابر ظلم و تجاوز عقب ننشست.
(last modified 2026-06-27T16:35:55+00:00 )
تیر ۰۶, ۱۴۰۵ ۱۸:۴۴ Asia/Tehran
  • سیدعباس عراقچی، وزیر خارجه ایران
    سیدعباس عراقچی، وزیر خارجه ایران

پارس تودی- وزیر امور خارجه ایران نوشت: سردشت تنها یک شهر نیست؛ نماد مظلومیت ملتی است که قربانی سلاح‌های ممنوعه شد و ذره‌ای در برابر ظلم و تجاوز عقب ننشست.

به گزارش پارس تودی به نقل از خبرگزاری مهر، سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه ایران در پیامی به مناسبت آیین گرامیداشت شهدای بمباران شیمیایی سردشت توسط رژیم بعث و در جریان جنگ تحمیلی هشت ساله نوشت: سی‌ونهمین سالگرد فاجعه جانسوز بمباران شیمیایی شهر سردشت در شمال غرب ایران و روز ملی مبارزه با سلاح‌های شیمیایی و میکروبی در حالی گرامی داشته می‌شود که تاریخ، برگ خونین اما پرافتخار دیگری از مظلومیت و مقاومت ملت ایران را پیش روی جهانیان گشوده است.

گویی چرخ روزگار پس از دهه‌ها همان آزمون بزرگ را بار دیگر تکرار می‌کند؛ آزمونی میان راستی و دروغ، میان روشنایی و تاریکی، میان کرامت انسانی و شر، و میان سپاه نور و سپاه اهریمن.

تجاوز شرورانه آمریکا و رژیم صهیونیستی به سرزمین پاک ایران و حملات علیه شهروندان غیرنظامی، زنان، کودکان، دانش‌آموزان و به‌ویژه ترور مظلومانه رهبر معظم انقلاب، یادآور همان منطق خطرناکی است که دهه‌ها پیش در حمایت از به‌کارگیری سلاح‌های شیمیایی علیه مردم ایران و همدستی با رژیم صدام حسین خود را نشان داد.

تاریخ به روشنی نشان می‌دهد که حمایت‌ها و سکوت برخی دولت‌های غربی در برابر تجهیز رژیم صدام به سلاح‌های کشتار جمعی و به‌کارگیری گسترده آن‌ها علیه مردم ایران و عراق، نقشی انکارناپذیر در آن فاجعه انسانی داشته است. امروز نیز همان همدستان جنایات دیروز رژیم صدام، پا را فراتر گذاشته و خود مستقیماً در نقش متجاوز، آشکارا اصول بنیادین حقوق بین‌الملل و اصول انسانی را نقض می‌کنند و متأسفانه اکثر دولت‌ها نیز با همان رویکرد پیشین، سکوت شرم‌آور خود را در برابر این استیلای قانون جنگل ادامه می‌دهند.

سی‌ونه سال پیش، رژیم بعث عراق با بهره‌گیری از انواع سلاح‌های شیمیایی و در سایه حمایت، تجهیز و سکوت برخی قدرت‌های غربی، به‌ویژه آمریکا، آلمان و انگلیس، یکی از غم‌بارترین و تاریک‌ترین صفحات تاریخ معاصر را رقم زد. جنایتی که نه‌تنها جان صدها انسان بی‌گناه را گرفت، بلکه آثار دردناک آن همچنان بر جسم و جان هزاران قربانی سلاح‌های شیمیایی باقی مانده است.

سردشت برای ما تنها یک شهر یا یک خاطره تلخ نیست، بلکه سند زنده‌ای از ایستادگی حق در برابر باطل، حقیقت در برابر تحریف و عدالت در برابر ظلم است. ملت ایران در طول تاریخ نشان داده است که هرگز در برابر زورگویی و تجاوز تسلیم نخواهد شد. شهر سردشت در برابر توفان مرگ و بارش گاز خردل بر پیکرش، ریشه‌هایش را در خاک غیرت ایران‌زمین استوارتر کرد.

همان‌گونه که مردم سردشت پس از آن فاجعه عظیم استوار ایستادند، امروز نیز ملت بزرگ ایران با وحدت، همبستگی، انسجام و مقاومت از عزت، سربلندی و استقلال خود دفاع می‌کند.

از یک سو منطق تجاوز، اشغال، ترور و به‌کارگیری ابزارهای غیرانسانی برای تحمیل اراده بر ملت‌ها قرار دارد و از سوی دیگر منطق حق‌طلبی، استقلال، مقاومت و دفاع از کرامت انسان. ملت ایران با قامتی استوار و سینه‌ای مملو از شکوه و غرور ملی، با ابتنا بر تاریخ و فرهنگ کهن و اسطوره‌های دینی و تاریخی خود، همواره در کنار حقیقت، عدالت و صلح ایستاده و هزینه‌های سنگینی در این مسیر پرداخته است.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگ‌ترین قربانی سلاح‌های شیمیایی در دوران معاصر، به‌کارگیری این سلاح‌های غیرانسانی را در هر زمان، توسط هر کس و تحت هر شرایطی محکوم می‌کند و همچنان پرچمدار مبارزه با سلاح‌های کشتار جمعی و مدافع جهانی عاری از این سلاح‌ها است.
MS