قزاقستان در بندرعباس لنگر میاندازد
-
سریک ژومانگارین معاون نخستوزیر و وزیر اقتصاد ملی قزاقستان
پارس تودی- معاون نخستوزیر و وزیر اقتصاد ملی قزاقستان از برنامه این کشور برای احداث یک ترمینال باربری در بندر شهید رجایی بندرعباس در جنوب ایران خبر داد و گفت: این پروژه با هدف توسعه صادرات قزاقستان به بازارهای جنوب و جنوب شرق آسیا و با سرمایهگذاری بخش خصوصی اجرا خواهد شد.
به گزارش پارس تودی به نقل از ایرنا، «سریک ژومانگارین» در حاشیه نشست مشترک دو مجلس پارلمان قزاقستان اظهار داشت: قزاقستان قصد دارد در زمینی به مساحت ۱۵ هکتار در بندر شهید رجایی (بندرعباس) ترمینالی برای تخلیه، بارگیری و انتقال کالا احداث کند.
ژومانگارین با بیان اینکه این ترمینال امکان صادرات طیف گستردهای از کالاهای قزاقستان را فراهم میکند، گفت: این پروژه دسترسی مستقیم این کشور به بازارهای جنوب و جنوب شرق آسیا را تسهیل خواهد کرد.
معاون نخستوزیر قزاقستان همچنین به وجود مسیر ریلی از طریق ترکمنستان و ایران اشاره کرد و افزود: این مسیر از بندر آکتائو آغاز شده و پس از عبور از ترکمنستان و گذرگاههای مرزی اترک و سرخس، به خلیج فارس و بندرعباس متصل میشود.
وی تصریح کرد: این کریدور حملونقلی، امکان دسترسی قزاقستان به بازارهای هند، شرق آفریقا، کشورهای حوزه خلیج فارس و جنوب شرق آسیا را فراهم میکند و هدف اصلی از اجرای این پروژه نیز بهرهگیری از همین ظرفیتها است.
ژومانگارین در پاسخ به پرسشی درباره کالاهای صادراتی از طریق این ترمینال گفت: تمامی انواع کالاها میتوانند از این مسیر صادر شوند.
به گفته ژومانگارین، بندر چابهار در جنوب ایران که خارج از تنگه هرمز واقع شده است، میتواند به عنوان یکی از مسیرهای مهم و جایگزین برای توسعه تجارت و حملونقل منطقهای مورد استفاده قرار گیرد. همچنین ایران آمادگی خود را برای فراهم کردن زمینه فعالیت قزاقستان در بندر چابهار اعلام کرده است؛ بندری که دسترسی مستقیم به بازارهای جنوب و جنوب شرق آسیا را فراهم میکند.
MS