اسد 08, 1400 12:45 Asia/Kabul
  • نخستین گروه مترجمان افغان وارد خاک آمریکا شدند
    نخستین گروه مترجمان افغان وارد خاک آمریکا شدند

همزمان با ادامه خروج کامل نیروهای آمریکایی از خاک افغانستان، نخستین گروه مترجمان و دستیاران محلی ارتش آمریکا به همراه اعضای خانواده خود وارد خاک ایالات متحده شدند.

به گزارش رادیو دری، این گروه که شامل ۲۵۰۰ نفر است به طور موقت در پایگاه‌ نظامی "فورت لی" اسکان داده خواهند شد تا زمانی که به روند صدور ویزای ویژه مهاجرتی برای آنها رسیدگی شود.

نگرانی از رها کردن این مترجمان پس از خروج نیروهای آمریکایی و تهدید جانی متوجه آنها از سوی طالبان و دیگر گروه‌های شبه‌نظامی یکی از چالش‌های اصلی پنتاگون توصیف شده است.

طرح اعطای ویزای ویژه مهاجرتی که به اس.آی.وی شهرت یافته و از سال ۲۰۰۹ صدور آن آغاز شده است به افرادی که با دولت آمریکا و نیروهای تحت رهبری این کشور در افغانستان کار می‌کرده‌اند، وعده رسیدگی سریع و ویژه به درخواست مهاجرت و اقامت در خاک آمریکا می‌دهد.

با بالاگرفتن حملات طالبان در چند ماه اخیر و همزمان با آغاز رسمی خروج نیروهای آمریکایی از خاک افغانستان  تهدیدهای جانی علیه آن دسته از افغان‌ها که با نیروهای آمریکایی همکاری می‌کردند افزایش یافته است.

همزمان روز پنجشنبه هفتم اسد  کنگره آمریکا در همین رابطه یک میلیارد دلار بودجه در اختیار دولت جو بایدن قرار داد.

هفته گذشته هم یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفت حدود ۲۰ هزار تقاضای دیگر در این زمینه همچنان در حال بررسی است .

انجمن غیردولتی «هیچ کس نباید جا گذاشته شود» (No One Left Behind) برآورد کرده است که تاکنون ۳۰۰ نفر از مترجمان افغان که با ارتش و دولت آمریکا در افغانستان کار کرده‌اند کشته شده‌اند.

مترجمان افغان به پایگاه نظامی ویرجینیا آمریکا منتقل می‌شوند

کلیدواژه