اسد 12, 1400 15:17 Asia/Kabul
  • ابراز تأسف روسیه از مخالفت آمریکا با پیوستن ایران به مذاکرات صلح افغانستان
    ابراز تأسف روسیه از مخالفت آمریکا با پیوستن ایران به مذاکرات صلح افغانستان

نماینده رئیس‌ جمهوری روسیه در امور افغانستان از مخالفت آمریکا با پیوستن ایران به مذاکرات صلح افغانستان ابراز تأسف کرد.

به گزارش رادیو دری، «ضمیر کابلوف»، نماینده رئیس‌ جمهوری روسیه در امور افغانستان امروز سه‌ شنبه طی سخنرانی در اندیشکده روسی "بنیاد گورچاکوف" ضمن ابراز تاسف درباره مخالفت آمریکا با پیوستن ایران به گروهی برای تسهیل مذاکرات صلح افغانستان متشکل از روسیه، چین، آمریکا و پاکستان اعلام کرد، ایران و پاکستان اساساً مهمترین و با نفوذترین کشورها در حل اوضاع بحرانی افغانستان هستند و ایران می‌ تواند عضو پنجم این گروه شود.

پیشتر سخنگوی سفارت روسیه در هند با اشاره به پیشنهاد مسکو برای حضور ایران و هند در گروهی برای تسهیل مذاکرات صلح افغانستان گفته بود این اقدام می‌ تواند پتانسیل این گروه را بیش از پیش بالا ببرد. 

پیشنهاد مسکو برای عضویت ایران و هند در گروهی برای تسهیل مذاکرات صلح افغانستان چند روز پس از اظهارات "سرگئی لاوروف"، وزیر امور خارجه روسیه در اجلاس تاشکند، پایتخت ازبکستان با موضوع پروژه‌ های ارتباطی منطقه مطرح شد. 

وزیر امور خارجه روسیه در این اجلاس گفته بود که امکان گنجاندن بازیکنان خارجی با نفوذ در تروییکای مذاکرات صلح افغانستان درحال بررسی است. 

پیشروی های اخیر طالبان پس از ماه ها مذاکره بین طرف های درگیر در افغانستان، اوضاع امنیتی این کشور را وخیم تر کرده است.

هم اکنون طالبان بخش های وسیعی از افغانستان را در اختیار دارد و نبردها، علاوه بر کشته و زخمی شدن غیرنظامیان، در بحبوحه ده ها هزار آواره برجای گذاشته است.

کابلوف: طالبان تنها بعد از توافق با آمریکا حاضر به گفتگو با دولت افغانستان است

کلیدواژه