خرداد ۳۰, ۱۳۹۸ ۰۹:۰۴ Asia/Dushanbe
  • متوقف شدن  بازسازی راه  اسفره – واروخ  به  دلیل  اعتراض قرقیزها

روند ترمیم و بازسازی راه 45 کیلومتری اسفره – واروخ به دلیل اعتراض ساکنان روستاهای مرزی قرقیزستان متوقف شده است.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان به نقل از سامانه  آسیا  پلوس، این نکته را مقامات ناحیه  اسفره تایید  کرده اند که به  دلیل اعتراض ساکنان روستاهای قرقیزستانی ادامه  روند بازسازی این مسیر در نزدیکی روستان خواجه اعلا  تاجیکستان  متوقف شده است.

اما مقامات  نیروی مرزبانی قرقیزستان با انتشار بیانیه ای تاکید کرده اند طرف تاجیکستان بدون توافق با آن ها به  بازسازی  این مسیر در مناطق مورد اختلاف دو کشور اقدام کرده که این امر موجب بروز تنش میان ساکنان روستاهای مرزی شده است. از این رو به درخواست قرقیزستان مقامات ناحیه اسفره  تصمیم به  متوقف کردن روند  بازسازی این راه گرفته ند.

در پی دو دهه مذاکرات، مقامات دو کشور بر سرحل اختلافات مرزی تنها 520  کیلومتر از مرز 721 کیلومتری تاجیکستان و قرقیزستان علامت گذاری شده است.

 اختلاف  تاجیکستان و قرقیزستان بر سر برخی از مناطق مرزی دو کشور در ولایت‌های سغد و باتکند از جمله  مشکلات طرفها برای دستیابی به توافق  جامع در این زمینه است.

بر اساس مرزبندی های دوران شوروی برخی از مناطق مرزی تاجیکستان و قرقیزستان  به طور مشخص علامت  گذاری نشده و تعدادی روستاهای این دو کشور در داخل  جمهوری دیگر واقع شده اند  که  اکنون این مسئله به  منشاء اختلاف  مقامات تاجیک  و قرقیز تبدیل شده است.

امروز تاجیکستان بخش عمده سوخت، گندم و آرد مورد نیاز خود را از قزاقستان و از راه زمینی قرقیزستان وارد می ‌کند و حل اختلافات مرزی با  این کشور همسایه برای دوشنبه اهمیت حیاتی دارد.

 

کلیدواژه