فروردین ۲۸, ۱۳۹۷ ۰۸:۵۴ Asia/Dushanbe
  • محکومیت زندان برای سربازان مقصر در مرگ دو ساکن ناحیه اسفره

دو سرباز نیروی مرزبانی تاجیکستان که با تیراندازی به سوی خودروی ماهیگیران ناحیه اسفره، دو نفر از آنان را کشته بودند، به زندان طولانی مدت محکوم شدند.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان به نقل از سامانه آسیا پلوس، دادگاه نظامی شهر خجند دو سرباز نیروی مرزبانی تاجیکستان را که  با دو ماهیگیر ساکن ناحیه اسفره در رودخانه سیر مشاجره لفظی پیدا کرده و آنان را به قتل رسانده بودند، گناهکار دانست و آنان را به 21 و 22 سال زندان محکوم کرد.

این دادگاه خسرو ملک اف و جانی بیک ایرسالی اف را به اتهام سوء استفاده از اختیاراتی که موجب قتل ابوبک بابایف و قادرعثمان خواجه اف ساکنان ناحیه اسفره شده است،  به 21 و 22 سال زندان با نظام شاقه محکوم کرد.

 گفته می شود، هفتم ژانویه سال جاری 5  نفر از ساکنان ناحیه اسفره که برای صید ماهی از رودخانه سیر به منطقه محرم ناحیه کانی بادام رفته بودند، موقع بازگشت  با دو سرباز نیروی مرزبانی  رو به رو شده و سربازان به این افراد گفته اند که حق صید ماهی در این منطقه را ندارند. اما ساکنان ناحیه اسفره در پاسخ به این ادعا تاکید کرده اند که در هیچ جای این منطقه، علامت ممنوعیت صید ماهی مشاهده نمی شود و اکثرمردم نیز در این مکان ماهی می گیرند. در نهایت، با شلیک دو سرباز به سوی خودروی در حال حرکت  ساکنان ناحیه اسفره، ابوبک بابایف و قادرعثمان خواجه اف به شدت زخمی شدند و در بیمارستان جان خود را از دست دادند.

با این حال خانم مطربه آخوند اوا همسر قادرعثمان خواجه اف با ابراز رضایت از حکم دادگاه گفته است که دادستان پرونده از نیروی مرزبانی تاجیکستان درخواست پرداخت غرامت مالی به خانواده های مقتولان کرده بود که دادگاه این موضوع را نادیده گرفته است و به همین دلیل به دادگاه تجدید نظرشکایت خواهد کرد.