حفر ۲۰ حلقه چاه آب تحقیقاتی در هرات به ارزش ۱۹ میلیون افغانی‎
(last modified Mon, 11 Nov 2019 13:36:55 GMT )
عقرب 20, 1398 18:06 Asia/Kabul

مسئولان در اداره (هریرود مرغاب) می‌گویند: به منظور بررسی وضعیت آب‌های زیرزمینی از افزایش و کاهش آب و میزان آلودگی آن، در ولایت هرات چاه‌های تحقیقاتی حفر کرده اند.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، مسئولان این اداره می‌گویند: وزارت انرژی و آب افغانستان به منظور مهار، تنظیم و توزیع آب و جلوگیری از آلودگی‌های آن در ولایات، ، پروژه‌های بزرگی را روی دست دارد.

نجیب‌الله جوینی رئیس عمومی حوزه دریائی هریرود – مرغاب گفت: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های این وزارت بررسی از میزان موجوده آب‌ها و میزان آلودگی آن است که، به همین منظور برای بررسی از کاهش، افزایش و آلوده‌گی آب‌های زیرزمینی این وزارت ۲۰ حلقه چاه تحقیقاتی را به هزنیه ۱۹ میلیون افغانی در نقاط مختلف شهر هرات ایجاد کرده است.

رییس حوزه دریایی هریرود – مرغاب با اشاره بر اینکه علاوه بر هرات، ۱۶ حلقه چاه نیز در ولایت فراه حفر شده است، تصریح کرد: بررسی‌ها از وضعیت آب‌های زیرزمینی در این ولایت نیز از سوی تیم‌های فنی این حوزه آغاز خواهد شد.

جوینی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۲۴  پروژه انکشافی به ارزش ۱.۳ ملیارد افغانی در ولایت‌های حوزه غرب در حال اجراء و ختم است،که از این میان ۲۰۰ میلیون افغانی برای ساخت کانال‌های آبی و ذخیره‌های کوچک در هرات اختصاص داده شده است که نیمی از این پروژه‌ها در حال کار و نیم دیگر نیز به پایه اکمال رسیده است.

 وی با اشاره به سد آبی بخش‌آباد در ولایت فرا گفت، که هزینه ساخت این بند 11.7 میلیون دالر میباشد و قرار است تا به زودی در مدت زمان ۱٨ ماه کار ساخت تونل‌های آن تکمیل و کار این سد آبی عظیم در فراه آغاز شود.

جوینی اظهار داشت: این سد آبی ظرفیت ذخیره 1.364 میلیون مترمکعب آب را دارا است که نسبت به سد آبی سلما در هرات 2 ونیم برابر گنجایش ذخیره آب آن است.

این مقام محلی در هرات نگاهی به بارش برف و باران های موسمی در سال گذشته داشت و و گفت: بیش از 320 میلی متر آب‌های زیرزمینی افزایش یافته و پیش بینی میشود این رقم در سال جاری افزایش چشمگیری داشته باشد.

 

 

کلیدواژه