افزایش بازگشت مهاجرین افغان از ایران به دلیل تعطیلی موقت کارخانجات صنعتی است
(last modified 1398-12-25T12:23:40+00:00 )
حوت 25, 1398 16:53 Asia/Kabul
  • افزایش بازگشت مهاجرین افغان از ایران به دلیل تعطیلی موقت کارخانجات صنعتی است

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان رضوی گفت: بازگشت مهاجرین افغان از ایران به افغانستان به دلیل تعطیلی موقت کارخانجات و کارگاه های بزرگ صنعتی طی روزهای اخیر افزایش یافته است.

محمد تقی هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به انتشار برخی شایعات مبنی بر اینکه بازگشت مهاجرین افغان از ایران در روزهای اخیر به دلیل ترس از ابتلا به ویروس کرونا افزایش یافته، اظهار داشت: در جمهوری اسلامی ایران دولت تصمیم گرفته به دلیل شیوع کرونا کالونی های جمعیتی از جمله کارخانجات صنعتی و کارگاه های بزرگ صنعتی را تا بعد از تعطیلات سال نو به مدت یک ماه تا چهل و پنج روز تعطیل کند تا زنجیره ای که باعث انتقال ویروس و بیماری می شود، قطع شود.

وی تصریح کرد: تعطیلی این کارخانجات و کارگاه ها سبب شده بسیاری از کارگران مهاجر افغانستانی که در آن ها کار می کردند تصمیم بگیرند از این فرصت تعطیلی استفاده کرده و به افغانستان بروند و بازدیدی از خانواده هایشان داشته باشند که به این دلیل تعداد بازگشت کنندگان در این روزها نسبت به سال گذشته بیشتر است و ما هم باید آنان را برای خروج داوطلبانه شان ساماندهی کنیم ضمن اینکه به محض اینکه کارخانجات و کارگاه ها بازگشایی شوند، آن ها باز خواهند گشت.

به گفته مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان رضوی تعداد افرادی که طی روزهای گذشته روزانه از مرز دوغارون ایران به طرف افغانستان خارج می شوند بصورت متوسط روزانه چهار هزار نفر است.

هاشمی با رد خروج این افراد به خاطر شیوع کرونا در ایران گفت: بیش از 99 درصد آن ها جوان هستند که خطر کرونا مانند افراد بزرگسال متوجه آنان نیست. از ابتدای ماه اسفند/حوت، تاکنون هم حدود چهل و پنج هزار نفر خارج شده اند که به این ترتیب روزانه بطور متوسط حدود دو هزار نفر بوده است.

وی یادآور شد: علاوه بر کارخانجات و کارگاه های بزرگ تمام دانشگاه ها و مدارس هم تعطیل شده اند و هدف این تعطیلی هم صرفا مهار کرونا است و در تمام آن ها کارگران، دانشجویان و دانش آموزان بصورت مشترک حضور داشتند و در این تعطیلی تفاوتی بین اتباع ایرانی و افغانستانی نیست. طبق غربالگری هایی هم که در اردوگاه های مهاجرین انجام شده تاکنون موردی از ابتلاء به کرونا در بین مهاجرین مشاهده نشده است.

هاشمی در مورد برخی شایعات مبنی بر اینکه مهاجرین مبتلا به کرونا در بیمارستان های ایران پذیرش نمی شوند و یا طرد مرز می شوند هم گفت: برابر مصوبات بنا بوده هر بیمار مبتلا به کرونا که به بیمارستان ها مراجعه می کند، پذیرش شود و خدمات به وی ارایه شود اما این بیماران به چند دسته تقسیم می شوند.

وی اضافه کرد: عده ای افراد مبتلا دارای مقاومت بالایی هستند که توصیه می شود در خانه ها قرنطینه و بستری شوند تا از آلودگی بیشتر محیط بیمارستانی دور شوند. اینگونه نیست که بیمارستان ها از پذیرش بیمارانی که وضع آن ها وخیم است خودداری کنند در عین حال تمام کسانی که به هر دلیلی مراجعه می کنند لزوماً بستری نمی شوند.

کلیدواژه