نشست فوق‌العاده کشورهای عضو سارک؛ سران به ایجاد صندوق مبارزه با کرونا تاکید کردند
(last modified 1398-12-26T05:29:10+00:00 )
حوت 26, 1398 09:59 Asia/Kabul
  • نشست فوق‌العاده کشورهای عضو سارک؛ سران به ایجاد صندوق مبارزه با کرونا تاکید کردند

سران کشورهای عضو سازمان سارک در یک نشست فوق‌العاده برای مبارزه با ویروس کرونا بر ایجاد یک گروه کاری و صندوق اضطراری مشترک تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری فارس، در این نشست که بعدازظهر روز گذشته (25 حوت) از طریق ویدیو کنفرانس برگزار شده بود، رهبران افغانستان، هند، وزیر بهداشت پاکستان و سران سایر کشورهای عضو سازمان سارک دیدگاه‌ها و برنامه‌های خود را برای مبارزه با کرونا شریک کردند.

غنی از آسیب پذیری کشورهای منطقه در مقابل این ویروس سخن گفته و تاکید کرد که باید روی راهکارهای مشخص برای پائین آوردن تاثیرات منفی این ویروس کار شود.

وی افزود: یک گروه کاری مشترک باید از سوی کشورهای عضو سازمان سارک ایجاد شود تا از نزدیک با هم کار کرده و تجارب خود در این زمینه با یکدیگر شریک کنند.

غنی بستن مرز را یک اقدام مهم خوانده؛ اما تاکید کرده که انتقال دارو و مواد اولیه میان کشورهای عضو سارک نباید محدود شود.

وی همچنین بر هماهنگی میان سازمان‌های سارک و شانگهای به منظور تبادله تجارب و اطلاعات در زمینۀ مبارزه با ویروس کرونا، تاکید ورزیده است.

در همین راستا،‌ نرندرا مودی نخست وزیر هند ویروس کرونا را در منطقه واگیردار عنوان کرد و گفت: با توجه به پرجمعیت بودن منطقه باید بر علیه این ویروس، مبارزه مشترک و جدی انجام شود.

مودی پیشنهاد کرده که برای مبارزه مشترک با شیوع ویروس کرونا یک صندوق اضطراری ایجاد گردد و هند حاضر است 10 میلیون دلار به این صندوق کمک کند. به گفته او، از این صندوق هر کشور عضو سازمان سارک می‌تواند در وقت ضرورت استفاده کند.

همچنین نرندرا مودی گفته که این ویدیوکنفرانس باید در هفته بعدی میان وزرای بهداشت کشورهای عضو سارک انجام شود و این روند به منظور بررسی و تحلیل وضعیت اقتصادی منطقه نیز ادامه یابد.

افغانستان، هند، پاکستان، سریلانکا، بنگله دیش و نیپال شش کشور عضو سازمان کشورهای جنوب شرق آسیا یا (سارک) اند.

کلیدواژه