در صورت عدم کنترل کرونا در هرات باید منتظر فاجعه در افغانستان باشیم
(last modified 1398-12-28T05:48:58+00:00 )
حوت 28, 1398 10:18 Asia/Kabul
  • در صورت عدم کنترل کرونا در هرات باید منتظر فاجعه در افغانستان باشیم

والی هرات گفت: در صورت عدم تخصیص بودجه کافی برای مبارزه با کرونا در هرات باید منتظر فاجعه در افغانستان باشیم.

«عبدالقیوم رحیمی» والی هرات در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: بیش از یک ماه از ثبت اولین مورد مبتلا به کرونا در هرات می‌گذرد اما تاکنون وعده‌های وزارت بهداشت افغانستان برای تجهیز ولایت هرات و مبارزه جدی با این ویروس خطرناک عملی نشده است.

وی افزود: هرات روزانه میزبان 15 هزار مهاجر داوطلب از مرز اسلام قلعه هرات است که باوارد شدن به هرات امکان انتقال این بیماری در شهر زیاد است و تعداد پزشکان در مرز اسلام قلعه هرات اضافه نشده است و تنها 14 نفر این سیل عظیم مهاجرین را کنترل و بررسی می کنند.

رحیمی گفت: نبود تجهیزات کافی مانند ماسک و داروهای مورد نیاز در هرات و حقوق کافی سبب شده تا روند مبارزه با ویروس کرونا نیز مختل شود.

والی هرات ادامه داد: بودجه اختصاص داده شده کفاف مبارزه با بیماری کرونا را در هرات نداده و اگر کارها به سرعت در هرات اجرا نشود، باید منتظر یک فاجعه بزرگ باشیم که جبران آن ناممکن خواهد بود.

وی همچنان گفت: فراربیماران مشکوک و مثبت کرونا هم به دلیل نبود جای مناسب، تجهیزات کافی، غذای کافی و نرسیدن جواب آزمایش های انها تا 10 روز بود که در این رویداد نیز 37 تن به خانه‌های خود رفته اند که میان انها نیز یک تن که مبتلا به کرونا بوده است حضور دارد و خطر جدی را برای شهروندان به میان اورده است.

والی هرات تاکید کرد: هرات برای مبارزه با کرونا نیاز به یک تیم خاص و باصلاحیت دارد تا تیم های اداره بهداشت را هدایت کند و جلوگیری از بحران شود.

از سوی دیگر کامران علیزائی رئیس شورا ولایتی هرات نیز وزیر بهداشت و رئیس این وزارت را در هرات متهم به سهل انگاری و کم کاری کرده و از وضعیت موجود در بیمارستان خاص بیماران کرونا نیز به شدت انتقاد کرد.

وی بیان داشت: تمام نشست های اضطراری و فعالیت های وزارت بهداشت در افغانستان نمایشی بوده و نگران آن هستیم که سهل انگاری این مسوولین به زودی سبب فاجعه ای در ولایت هرات شود.

این عضو شورای ولایتی هرات از حکومت خواست تا در اولین فرصت تجهیزات و امکانات کافی را به هرات انتقال دهند و برای کنترل دقیق مهاجرین از مرز اسلام قلعه هرات مرکز قرنطینه را قبل از ورود به هرات ایجاد کنند.

وی تاکید کرد: برای کنترل بیماران و جلوگیری از فراربیماران از مرکز نگهداری بیماران کرونا در هرات باید ازمایشگاه تشخیص این بیماری همانگونه که گفته شده بود در اولین فرصت در این ولایت ایجاد شود.

اما دکتر عبدالحکیم تمنا رئیس اداره بهداشت هرات در این مورد گفت: وضعیت اضطراری پیش آمده درهرات در حد توان وزارت بهداشت افغانستان نیست و سیستم و نظام کاری در افغانستان سنتی است و توان مقابله با بحران را ندارد.

وی ادامه داد: در زمان اعلام این بیماری، تیم هایی در هرات مستقر شد و کنترل خوبی نیز صورت می گرفت، اما پس از افزایش تعداد مهاجران و نرسیدن بودجه و امکانات لازم این روند با مشکلات بسیاری روبرو شد.

وی بیان داشت : در حال حاضر تیم های خاص در مرکز شهر هرات در حال بازگرداندن افرادی هستند که روزگذشته از مرکز نگهداری بیماران کرونا به خانه های خود رفته بودند و در حال حاضر 7 تن دوباره به این مرکز برگشته اند و این روند نیز ادامه دارد تا میزان خطر انتشار ویروس در مرکز شهر کاهش یابد.

کلیدواژه