حمل 18, 1399 06:06 Asia/Kabul
  • انتقاد حنیف اتمر از فقدان اجماع بین المللی در افغانستان برای تحقق صلح

سرپرست جدید وزارت امور خارجه افغانستان گفت: نبود اجماع بین المللی و منطقه ای مانع اصلی اجرای برنامه صلح در افغانستان است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما از کابل، حنیف اتمر عصر یکشنبه در مراسم معارفه خود به عنوان نامزد و سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان با تاکید بر اینکه درباره روند صلح افغانستان اجماع بین المللی و منطقه ای وجود ندارد، افزود: وضعیت در منطقه تغییر کرده است و ما در شرایط جدید منطقه به دنبال حفظ نظام جمهوری و کسب حمایت های منطقه ای از روند صلح هستیم.

سرپرست جدید وزارت امور خارجه افغانستان با بیان اینکه کشورهای منطقه درک دقیقی از اوضاع افغانستان ندارند و درک افغانستان نیز از اوضاع منطقه محدود است، افزود: حفظ نظام جمهوری و بدست آوردن حمایت منطقه ای از روند صلح افغانستان مهمترین محور دیپلماسی جدید افغانستان است.

اتمر در بخش دیگری از سخنان خود از همه جریان های سیاسی خواست برغم اختلافات سیاسی برای تامین منافع ملی اختلافات را کنار بگذارند و به درخواست اشرف غنی برای تشکیل دولت فراگیر پاسخ مثبت دهند. در غیر این صورت  نظام جمهوری با خطر روبرو خواهد شد.

اتمر افزود: در شرایط فعلی افغانستان با چهار مشکل جنگ، ویروس کرونا، نبود اجماع خارجی برای صلح و اختلافات سیاسی روبرو است.

اظهارات اتمر و حمایت های وی از اقدامات اشرف غنی درحالی بیان می شود که با مخالفت و هشدار رهبران احزاب و گروه های سیاسی، محمد اشرف غنی در روزهای اخیر برای وزارتخانه های امور خارجه، دارایی، اطلاعات و فرهنگ، ریاست امنیت ملی افغانستان و شهرداری کابل افراد جدیدی را معرفی کرده است.

کلیدواژه