حمل 25, 1399 10:12 Asia/Kabul
  • خلیل‌زاد از تبادل زندانیان میان دولت افغانستان و طالبان استقبال کرد

«زلمی خلیل‌زاد»، فرستاده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان از روند آزادی زندانیان از سوی حکومت و طالبان، استقبال و بر تسریع این روند تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، خلیل‎زاد در حساب تویتری خود نوشت که از آزادی زندانیان از سوی حکومت افغانستان و طالبان استقبال می‎کند.

وی افزود که آمریکا به این باور است که هر دو طرف باید تلاش‌های خود را در جهت دستیابی به اهداف مشخص شده در توافق‎‏نامه صلح امریکا و طالبان، سرعت بخشند.

وی همچنین شیوع بیماری کووید 19را در زندان‎ها یک تهدید واقعی و دلیل بیشتر برای حرکت فوری در راستای رهایی زندانیان دانست.

از سویی دیگر هم، جاوید فیصل، سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی در پیامی در صفحۀ تویترش نگاشته‌است که حکومت افغانستان تاکنون ۳۶۱ زندانی طالبان را از زندان بگرام بر بنیاد فرمان ریاست‌جمهوری، آزاد کرده‌است.

سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی می‌افزاید که براساس این فرمان اشرف غنی، رهایی زندانیان ادامه خواهد داشت و ۱۵۰۰ زندانی طالبان به‌عنوان تلاش‌های صلح و مبارزه با ویروس کرونا، آزاد خواهند شد.

براساس توافق صلح امریکا و طالبان، باید تا پنج‌هزار زندانی طالبان از زندان‌های حکومت آزاد شوند و نیز طالبان یک‌هزار نیروی امنیتی را که در بند دارند آزاد کنند.

اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان روز جمعه گفت که افراد آزادشده از سوی حکومت افغانستان «افراد نامعلوم» هستند.

این سخنگوی طالبان، از حکومت انتقاد کرده‌است که در روند رهایی زندانیان طالبان بهانه‌گیری می‌کند و به‌همین دلیل هیئت طالبان که برای رهایی زندانیان به کابل آمده بود، کابل را ترک کرده‌است.

گفت‌وگوهای بین‌الافغانی باید ده روز پس از امضای توافق‌نامۀ صلح امریکا با طالبان – در بیستم ماه حوت سال گذشته - آغاز می‌شدند، اما به علت آن‌چه که تأخیر در رهایی زندانیان طالبان و روشن نبودن هیئت گفت‌وگوکنندۀ حکومت و بحران به میان آمده سیاسی پس از انتخابات دانسته می‌شود آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی به تاخیر افتاده‌است.

 

کلیدواژه