کشته و زخمی شدن ۲۰۲ غیرنظامی در افغانستان پس از صلح آمریکا و طالبان
(last modified 1399-01-26T04:04:59+00:00 )
حمل 26, 1399 08:34 Asia/Kabul
  • کشته و زخمی شدن ۲۰۲ غیرنظامی در افغانستان پس از صلح آمریکا و طالبان
    کشته و زخمی شدن ۲۰۲ غیرنظامی در افغانستان پس از صلح آمریکا و طالبان

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان اعلام کرد که پس امضای موافقت‌نامه صلح میان آمریکا و گروه طالبان، ۸۳ غیرنظامی در این کشور کشته شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فارس، کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان روز دوشنبه، بیست‌وپنجم حمل با انتشار بیانیه‌ای تحت نام «استمرار ترور، کشتار و گروگان‌گیری غیرنظامیان پس از امضای «توافق‌نامه آوردن صلح به افغانستان» میان ایالات متحده آمریکا و طالبان» همچنین گفته است که در این مدت ۱۱۹ غیرنظامی دیگر زخمی شده‌اند.

موافقت‌نامه صلح میان امریکا و گروه طالبان در دهم ماه حوت سال گذشته امضا شد.

طبق اعلام کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، پس از امضای این موافقت‌نامه، ۲۰۲ نفر از غیرنظامیان، کارمندان ادارات دولتی، متنفذان قومی و علمان دینی در رویدادهای مختلفی مانند ترور، کشتار و گروگان‌گیری، کشته و زخمی شده‌اند.

یافته‌های کمیسیون مستقل حقوق بشر نشان می‌دهد که در بین کشته‌‌شدگان هشت زن و هشت کودک و در بین زخمی‌ها ۱۵ زن و ۱۶ کودک وجود داشته‌اند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر طالبان را مسوول ۵۰ درصد از رویدادهای عنوان کرده‌اند که از غیرنظامیان قربانی گرفته است.

همچنین مسئولیت باقی رویدادهایی که به غیرنظامیان آسیب رسانده است، به گروه داعش و افراد ناشناس نسبت داده شده است.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان خاطرنشان کرده است که طالبان پس از امضای موافقت‌نامه صلح حدود ۳۵ نفر از غیرنظامیان را به گروگان گرفته‌‌اند که این نهاد تاکنون از سرنوشت آن‌ها آگاهی ندارد.

در بیانیه کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان آمده است: «گروگان‌گیری و کشتار غیرنظامیان و کارمندان ادارات دولتی یا افرادی که سهم مستقیم در منازعه و جنگ ندارند، بر اساس ماده سوم مشترک کنوانسیون‌های چهارگانه ژنو، ممنوع است و طبق اساس‌نامه محکمه بین‌المللی جزایی، از مصادیق جنایت جنگی دانسته می‌شود.»

این نهاد ضمن محکوم کردن کشتار غیرنظامیان، از همه طرف‌های درگیر در جنگ، به ‌‌ویژه گروه طالبان خواسته است که به گروگان‌گیری و کشتار غیرنظامیان و کارمندان ادارات دولتی، که بر اساس حقوق بشردوستانه بین‌المللی افراد غیرنظامی به شمار می‌آیند، پایان دهند.

کلیدواژه