ثور 15, 1399 16:58 Asia/Kabul
  • برخی درصدد بر هم زدن شرایط در منطقه و بین ایران و افغانستان هستند
    برخی درصدد بر هم زدن شرایط در منطقه و بین ایران و افغانستان هستند

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ضمن رد مجدد حادثه آفرینی برای برخی شهروندان افغانستانی از سوی ایران، گفت: بابت اینکه شهروندانی افغانستانی جانشان را از دست دادند، ناراحت هستیم، اما باید توجه داشت که برخی درصدد هستند بر اساس شرایط فعلی، روابط ایران و افغانستان را مخدوش کنند.

به گزارش خبرگزارس فارس، «سید عباس موسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست خبری با خبرنگاران ضمن تشریح آخرین تحولات عرصه سیاست خارجی، به سوالات مطرح شده پاسخ داد.

موسوی در پاسخ به سوالی درباره ویدیوی منتشر شده مبنی بر شکنجه اتباع افغانستانی توسط مرزبانی ایران عنوان کرد: در تماس نزدیک با مقامات افغانستان هستیم، هم مقامات مرزی و هم مقامات سیاسی و دیپلماتیک ما در حال تماس هستند و این موضوع توسط مرزبانی ما رد شده و صحت ندارد که اتفاقی توسط مرزبانان ما صورت گرفته باشد. در اینکه عده‌ای از شهروندان افغانستانی جان خود را در این حادثه از دست داده‌اند ما نیز ناراحت هستیم با خانواده آنها ابراز همدردی می‌کنیم.

وی افزود: برخی درصدد بر هم زدن شرایط در منطقه و بین ایران و افغانستان هستند. شاهد بودید ایران اقدامات دیپلماتیک بسیار خوبی را شروع کرد برای اینکه وحدت ملی و دولت فراگیر در افغانستان شکل بگیرد. به نظر من طرح این موارد به حاشیه بردن این مساعی دیپلماتیک ایران است و ما اتباع افغانستان را همواره محترم شمرده و می‌شمریم و توصیه می‌کنیم رسانه‌ها، اتباع افغانستان و هم مسئولان مراقب توطئه‌ها باشند.

موسوی خاطرنشان کرد: اعلام کردیم نهایت همکاری را با مقامات افغانستان خواهیم داشت که مسائل روشن شود. معتقدم اطلاعات اولیه اعلام شده درست بوده و مرزبانی و مقامات ما و افغانستان گفتند موضوع در دست بررسی است و انشاءالله ابعاد این موضوع هم روشن خواهد شد.

به گزارش فارس، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز گذشته (یکشنبه) در پی انتشار برخی اخبار در رسانه‌های افغانستان در خصوص وقوع حادثه برای تعدادی از شهروندان این کشور که با عبور از رودخانه مرزی قصد ورود غیر قانونی به خاک جمهوری اسلامی ایران را داشته‌اند، ضمن ابراز همدردی با خانواده جانباختگان تصریح کرد: این حادثه در خاک افغانستان رخ داده و مرزبانی جمهوری اسلامی ایران وقوع هر اتفاقی در این ارتباط در خاک این کشور را رد کرده است.

پیش از این نیز یک مقام پزشکی افغانستان و سرکنسولگری ایران در هرات، اخبار منتشره درباره بازداشت، شکنجه و انداختن مهاجران در رودخانه «هریرود» توسط هنگ مرزی ایران را تکذیب کرده بودند.

صبح روز (شنبه) یک خبرگزاری محلی افغانستان در خبری مدعی شد ۵۰ تن از مهاجران افغان که به ‌صورت غیرقانونی قصد عبور از منطقه دهانه ذوالفقار برای ورود به ایران را داشتند، از سوی نیروهای مرزی ایران بازداشت شده و پس از شکنجه به رود هریرود انداخته و نیمی از این افراد در آب غرق شده و نیمی دیگر نیز توانستند خود را نجات دهند.

کلیدواژه