تحقیقات مشترک کابل و تهران در خصوص مرگ مهاجران افغان در منطقه ی مرزی
(last modified 1399-03-07T17:40:19+00:00 )
جوزا 07, 1399 22:10 Asia/Kabul

افغانستان و ایران تحقیقات مشترکی را در خصوص قضیه ی مرگ شماری از مهاجران افغان راه اندازی کرده اند .

به گزارش خبرنگار رادیو دری، همزمان با سفر هیئت بلند پایه ی دیپلماتیک ایرانی به کابل ، مقام های مسئول افغان و ایرانی می گویند ، تحقیقات مشترک پیرامون قضیه ی مرگ و مفقودی بیست و نه تن از مهاجران افغان در منطقه ی مرزی شروع شده است .

محسن بهاروند معین وزرات امور خارجه ی اسلامی ایران که در راس یک هیئت بلند پایه ی دیپلماتیک به کابل سفر کرده است ، در گفتگو با رادیو دری دخالت مرزبان های جمهوری اسلامی ایران در این قضیه را رد کرد .

وی هم چنین خاطر نشان ساخت که تهران از هیچ سعی و تلاشی برای بررسی صادقانه  قضیه ی مرگ دوازده پناهجوی افغان و مفقود شدن هفده تن دیگر آنان در منطقه ی مرزی میان ایران و افغانستان دریغ نخواهد کرد .

به گفته ی معین وزارت امور خارجه ی ایران ،دولت افغانستان شواهد و مدارکی مانند مصاحبه های تعدادی از پناهجویانی که شاهد این قضیه بوده اند را در اختیار هیت ایرانی قرار داده که این هیئت ، در هماهنگی با نهادهای زیربط در جمهوری اسلامی ایران در راستای رسیدگی به این مورد تلاش همه جانبه خواهد کرد .

افزون بر این ، معین وزارت امور خارجه ی جمهوری اسلامی ایران با بیان این که برنامه های مشترکی برای جلوگیری از رخ دادن موارد مشابه در آینده راه اندازی شده است گفت : تلاش های مشترک در زمینه ی جلوگیری از قاچاق انسان می تواند از بروز حوادث این چنینی در اینده جلوگیری کند.

هم چنین گران هیواد سخنگوی وزارت امور خارجه ی جمهوری اسلامی افغانستان نیز در گفتگو با رادیو دری از سپردن اسناد و مدارک مرتبط با قضیه ی مرگ پناهجویان افغان در نقطه ی مرزی میان ایران و افغانستان به هیئت ایرانی خبرداد و خاطر نشان ساخت که طرف ایرانی نتایج بررسی و تحلیل این اسناد و شواهد را با طرف افغانی شریک خواهد کرد در همین حال ، دسته ای از تحلیلگران مسایل افغانستان بدین باور اند که دشمنان مشترک هر دو کشور همسایه با راه اندازی تبلیغات منفی رسانه ای ، در صدد هستند تا به روابط دیرینه و صمیمی هر دو ملت و دولت همسایه را صدمه بزنند .

عبدالرئوف نیازی ، روزنامه نگار افغان از مسئولان هر دو دولت افغانستان و ایران می خواهد تا برای خنثی شدن طرح آسیب زدن به روابط مستحکم ایران و افغانستان ، حقیقت ماجرا را بیان کنند .

جزئیات بیشتر این خبر درگزارش همکارمان عالمی از کابل:

 

 

کلیدواژه