سازمان ملل: طالبان با وجود توافق با آمریکا روابط خود با القاعده را حفظ کرده است
(last modified Tue, 02 Jun 2020 12:50:18 GMT )
جوزا 13, 1399 17:20 Asia/Kabul
  • سازمان ملل: طالبان با وجود توافق با آمریکا روابط خود با القاعده را حفظ کرده است

ناظران مستقل سازمان ملل متحد در گزارشی اعلام کردند که طالبان به خصوص شبکه حقانی با وجود توافق با آمریکا ارتباطات نزدیک خود با القاعده را حفظ کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، این ناظران روز دوشنبه در گزارش شورای امنیت اعلام کردند که «طالبان در جریان مذاکرات با ایالات متحده آمریکا با القاعده مشورت کرده و تضمین داده که به مناسبات تاریخی با آن ها احترام قایل خواهد شد.

ناظران سازمان ملل تاکید کردند: ارتباطات طالبان و القاعده از ازدواج های میان گروهی، مبارزه مشترک و همفکری ایدیولوژیکی ریشه می گیرد.

براساس توافق‌نامه‌ که در دهم حوت در دوحه، پایتخت قطر امضا شد، طالبان متعهد شده‌اند که در ازای خروج نیروهای امریکایی روابطش را با شبکه القاعده و دیگر گروه‌های تروریستی قطع کند.

اما گزارشی که از سوی سازمان ملل متحد تهیه شده است، نشان می‌دهد که به رغم این تعهدات طالبان هنوزهم با القاعده روابط دارند.

بخش زیادی از پرسش‌هایی که از خلیل‌زاد در این نشست مطرح شد، به روابط طالبان با القاعده و سرنوشت توافق‌نامه صلح اختصاص یافته بود.

به گفته خلیل زاد، امریکا از اجرای تعهد طالبان در توافق‌نامه صلح نظارت دارد و براساس این توافق‌نامه طالبان به هیچ صورت میزبان گروه‌های تروریستی نخواهند بود و رابطه‌اش را با القاعده قطع می‌کند.

او افزود که امریکا به مفاد این توافق‌نامه متعهد است و در عمل‌کرد گروه طالبان نیز نظارت می‌کند و این گروه برخی از اقدامات را روی دست گرفته است، اما اجرای کامل تعهدات به زمان نیاز دارد.

با این حال، خلیل‌زاد گفت در صورتی که طالبان به تعهداتش عمل نکنند، امریکا نیز تعهدی در برابر این گروه ندارد.

این در حالی است که حکومت افغانستان از ارتباط نزدیک طالبان با داعش و دیگر گروه‌های تروریستی از جمله القاعده در گذشته سخن گفته است. به باور مقام‌های حکومتی، طالبان به گروه‌های تروریستی خارجی بستر فعالیت را پهن کرده و به آن‌ها پناه داده‌اند.

کلیدواژه