اذعان آمریکا به انجام دو حمله هوایی علیه طالبان پس از «آتش‌بس سه روز عید»
(last modified Sat, 06 Jun 2020 04:14:13 GMT )
جوزا 17, 1399 08:44 Asia/Kabul

سخنگوی نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان از اجرای دو حمله هوایی علیه گروه طالبان در ولایت‌های فراه و قندهار خبر داد.

 سخنگوی نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان از اجرای دو حمله هوایی علیه گروه طالبان در ولایت‌های فراه و قندهار خبر داد.

سانی لگت، سخنگوی نیروهای آمریکایی و ناتو روز جمعه، شانزدهم جوزا، در یک رشته توییتی گفت که این حملات برای مختل کردن برنامه طالبان برای حمله به پاسگاه‌های نیروهای امنیتی افغانستان صورت گرفته است.

به گفته او، حمله نیروهای آمریکایی در ولایت فراه علیه ۲۵ عضو طالبان شب گذشته هنگامی اجرا شده است که آن‌ها در حال اجرای حمله هماهنگ به پاسگاه نیروهای دولتی بودند.

سانی لگت گفته است که نیروهای آمریکایی یک حمله دیگر را نیز بعدازظهر روز جمعه در ولایت قندهار علیه گروه طالبان که به یک پاسگاه نیروهای افغان حمله کرده بودند، اجرا کرده‌اند.

سخنگوی نیروهای آمریکایی در مورد تلفات ناشی از این حملات که به گروه طالبان وارد شده، چیزی نگفته است.

رسانه‌ها به نقل از پلیس فراه گزارش کرده‌اند که در حمله هوایی نیروهای دولتی به مواضع گروه طالبان، ۱۶ عضو این گروه کشته شده‌اند.

به گفته سانی لگت، این نخستین حمله نیروهای آمریکایی علیه طالبان پس از آتش‌بس عید بوده است.

سخنگوی نیروهای خارجی در افغانستان گفته است که براساس توافق‌نامه صلح آمریکا و گروه طالبان همه طرف‌ها باید متعهد به کاهش خشونت باشند تا گفت‌وگوهای صلح به نتیجه برسد.

آمریکا و طالبان در دهم ماه حوت سال یک توافق‌نامه را در دوحه، پایتخت قطر امضا کردند. این توافق‌نامه، طالبان و نیروهای آمریکایی را در حالت آتش‌بس قرار داده‌اند، چنان‌که طالبان پس از امضای آن اعلام کردند که علیه نیروهای خارجی حملاتی را اجرا نخواهند کرد.

نیروهای خارجی اما همواره تأکید کرده‌اند که به دفاع از نیروهای امنیتی افغانستان متعهد‌ هستند و در صورتی که طالبان به مواضع این نیروها حمله کنند، نیروهای خارجی از همتایان افغان خود دفاع می‌کنند.

مقامات آمریکایی بارها تأکید کرده‌اند که کاهش خشونت جز مفاد توافق‌نامه صلح است و طالبان باید به آن متعهد باشند.

نیروهای آمریکایی پس از امضای این توافق‌نامه نخستین حمله هوایی را در چهاردهم حوت سال گذشته در ولایت هلمند اجرا کردند.

هرچند در سه روز عید، بین دولت و طالبان سه روز آتش‌بس اعلام شده بود، اما پس از آن درگیری‌های خونین بین دو طرف به میان آمده است.

دولت افغانستان گفته است که آتش‌بس به صورت اعلام‌نشده آن همچنان برقرار است.

در این مدت اما گروه طالبان برخی از حملات را اجرا و مسوولیت آن را به صورت رسمی بر عهده گرفته است. در این حملات در برخی ولایت‌ها از جمله در پروان و پکتیا، به نیروهای امنیتی تلفات سنگین وارد شده است.

جزئیات بیشتر این خبر در گزارش همکارمان عزیز زاهد موجود است.

کلیدواژه