کابل ادعای اسلام‌آباد مبنی بر حمایت هند از طالبان پاکستانی را رد کرد
(last modified 1399-03-18T08:00:01+00:00 )
جوزا 18, 1399 12:30 Asia/Kabul
  • کابل ادعای اسلام‌آباد مبنی بر حمایت هند از طالبان پاکستانی را رد کرد
    کابل ادعای اسلام‌آباد مبنی بر حمایت هند از طالبان پاکستانی را رد کرد

وزارت خارجه افغانستان ادعای پاکستان در رابطه با همکاری هند با طالبان پاکستان را در خاک افغانستان رد کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، پس از آنکه هند گفت پاکستان لانه امن گروه‌های تروریستی در منطقه است؛ حالا پاکستان ادعا می‌کند که هند طالبان پاکستان را در خاک افغانستان پشتیبانی می‌کند و آنها را بر ضد پاکستان به‌کار می‌گیرد. به باور پاکستان، هند در پیچیدگی اوضاع در افغانستان دست دارد.

عایشه فاروقی سخنگوی وزارت خارجه پاکستان، گفت: هند با متهم کردن پاکستان می‌خواهد توجه جهان را از پشتیبانی این کشور از تحریک طالبان پاکستان در خاک افغانستان منحرف کند. در حقیقت هند در تلاش برای ایجاد پیچیدگی در روند صلح افغانستان است.

اما همزمان کابل در برابر این گفته‌های پاکستان واکنش تندی نشان داد. وزارت خارجه افغانستان در بیانیه‌ای اعلامیه‌ای ادعای پاکستان مبنی بر حمایت هند از طالبان پاکستانی و فعالیت برضد پاکستان را رد کرد و اطمینان داد که خاک افغانستان هرگز برضد هیچ کشوری به‌کار گرفته نخواهد شد.

در بخشی از بیانیه وزارت خارجه افغانستان آمده است به هیچ گروهی اجازه داده نمی‌شود که از خاک افغانستان بر ضد کشوری استفاده شود. از کشورهای منطقه هم می‌خواهیم که در روند صلح افغانستان همکاری کنند و نقش سازنده بازی کنند، صلح دائمی در افغانستان به این معناست که گروه‌های تروریستی نتوانند تهدیدی برای منطقه ایجاد کنند.

در همین حال ضمیر کابلوف فرستاده ویژه روسیه برای افغانستان از سیاست هند در برابر افغانستان حمایت می‌کند و می‌گوید که دهلی نو نقش خوبی در تلاش‌های اخیر صلح میان حکومت افغانستان و طالبان بازی کرده است.

کابلوف می‌گوید: سیاست دهلی نو برای تعامل با طالبان موثر بوده است. به ویژه در تلاش‌های اخیر گفت‌وگوهای بین‌الافغانی و تبدیل تحریک طالبان به یک نیروی فعال و قانونی سیاسی.

این در حالی است که پس از امضای توافق نامه صلح میان آمریکا و طالبان، نشانه‌هایی از ظهور گروه‌های تروریستی دیگر دیده شده است. گروه‌هایی که حکومت می‌گوید پشتیبانی مستقیم پاکستان را دارند. اما پاکستان ادعا دارد که نقش کلیدی در تلاش‌های صلح افغانستان بازی کرده است.

کلیدواژه