جوزا 21, 1399 11:12 Asia/Kabul
  • پروازهای عبوری از حریم هوایی افغانستان از 350 به 50 کاهش یافت

مسوولان اداره هواپیمایی افغانستان می‌گویند که پروازهای عبوری از فضای افغانستان پس از شیوع ویروس کرونا به صورت گسترده کاهش یافته است.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمدنعیم صالحی، سخنگوی این اداره، روز سه‌شنبه، بیستم جوزا، به روزنامه ۸صبح گفت که پیش از شیوع ویروس کرونا در یک شبانه‌روز گذشته از ۳۵۰ تا ۳۷۰ پرواز از فضای افغانستان صورت می‌گرفت، اما در حال حاضر در ۲۴ ساعت ۵۰ تا ۵۵ پرواز از فضای افغانستان صورت می‌گیرد.

اداره هواپیمایی از هر پرواز عبوری از فضای افغانستان ۷۰۰ دلار حق عبور می‌گیرد.

صالحی افزود که کاهش پروازهای عبوری از فضای افغانستان درآمد این اداره را به صورت جدی ضربه زده است.

محمدقاسم وفایی‌زاده، رییس این اداره چندی پیش گفته بود که درآمد این اداره پس از شیوع ویروس کرونا حدود ۴۰ میلیون دلار کاهش یافته است.

فعالیت شرکت‌های داخلی و خارجی در افغانستان نیز پس از شیوع ویروس کرونا متوقف شده است.

محمدنعیم صالحی می‌گوید که در کنار دو شرکت هوایی داخلی پیش از شیوع ویروس کرونا بیش از ۱۱ شرکت خارجی در افغانستان فعالیت داشتند.

او افزود که مسوولان برخی از این شرکت‌ها چندی پیش به اداره هواپیمایی مراجعه کرده و آماد‌گی‌شان را برای از سرگیری فعالیت‌شان اعلام کرده بودند.

صالحی می‌گوید که اداره هوانوردی ملکی کارشیوه‌ای را برای از سرگیری فعالیت شرکت‌های هوایی داخلی و خارجی تهیه کرده است که از سوی کمیته اضطرار به ریاست محمدسرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری تأیید شده است.

این کارشیوه به هدف تنظیم فعالیت شرکت‌های هوایی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا تهیه شده است.

صالحی هرچند زمان شروع فعالیت شرکت‌های هوایی داخلی و خارجی را به صورت مشخص اعلام نکرد، اما گفت که به زودی برخی از شرکت‌های خارجی و داخلی فعالیت‌شان را از سر می‌گیرند.

این در حالی است که وزارت صحت عامه مرحله اوج شیوع ویروس کرونا اعلام کرده است. تازه‌ترین آمار رسمی وزارت صحت عامه که روز سه‌شنبه نشر شد، نشان می‌دهد که بیش از ۲۱ هزار نفر در افغانستان به این ویروس مبتلا شده‌اند. اما وزارت صحت عامه می‌گوید که رقم واقعی مبتلایان بیش از آمار رسمی است.

کلیدواژه