چهار دهه میزبان افغان ها بوده ایم/ آرزومند صلح و امنیت در افغانستان هستیم
(last modified 1399-03-26T12:45:29+00:00 )
جوزا 26, 1399 17:15 Asia/Kabul
  •  چهار دهه میزبان افغان ها بوده ایم/ آرزومند صلح و امنیت در افغانستان هستیم

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: روابط با افغانستان برای ایران اولویت داشته و دارد. روابط خوبی داریم. ایران چهار دهه است میزبان برادران و خواهران افغانستانی بدون منت است و آرزومند صلح و امنیت در آن کشور است.

به گزارش خبرگزاری فارس، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تشریح آخرین تحولات در عرصه سیاست خارجی به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره مناسبات ایران و افغانستان و مسائل پیش آمده و حضور سفیر افغانستان در وزارت خارجه ایران گفت: روابط ما با کشورهای همسایه جزو روابطی است که می‌خواهیم روابط خوبی باشد و البته هست. هر کشوری برای همسایگانش حساب ویژه‌ای باز می‌‌کند که بتواند این روابط را در همه سطوح گسترش دهد.

موسوی یادآور شد: روابط با جمهوری اسلامی افغانستان همین اولویت را برای ما داشته و دارد. همیشه روابط خوبی داشته و داریم. جمهوری اسلامی ایران چهار دهه است میزبان برادران و خواهران افغانستانی در ایران بدون منت است و آرزومند صلح و امنیت در آن کشور است. 

وی گفت: در جریان هستید که ایران باعث شد فرآیند سیاسی که در افغانستان دچار خلل شده بود به نوعی درست شود و دولت جدید در افغانستان بعد از مدتی شکل گرفته است.

موسوی یادآور شد: اما این مسائل باعث نمی‌شود ایران چشم خودش را بر روی برخی اقدامات غیرقانونی کسانی ببندد که با اهداف مختلف وارد کشور ما می‌شوند. وقتی مرز و گمرکی را گذاشته‌اند طبیعی است که نمی‌توان از طرق دیگر وارد کشور‌ شوند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران بیان کرد: اینکه عده‌ای با اغوای قاچاقچیان و با اهداف تروریستی و یا اهداف غیرقانونی و یا نیت‌های مختلف وارد کشوری می‌شوند، طبیعی است هیچ کشوری به آنها این اجازه را نخواهد داد و با کسانی که قانون شکنی می‌کنند و مرزهای رسمی کشورها را به خطر می‌اندازند، مماشات نخواهد کرد.راه برای ورود به ایران از طریق مبادی رسمی، گمرکات و مرزها باز است، اما ورود غیر قانونی به هیچ وجه قابل تحمل نیست.

موسوی ادامه داد: اتفاقاتی که اخیرا افتاد هیأتی از ایران به کابل رفت و سفارتخانه ما فعال است و به سفیر افغانستان نیز نکاتی را یادآور شدیم، ولی اخیرا عده‌ای با تجمع غیرقانونی در مقابل سفارت ایران و برخی اماکن دیپلماتیک ایران سعی کردند که از فضاهای به وجود آمده به نفع بیگانگان و تخریب روابط دو کشور سوءاستفاده کنند. عده قلیلی بودند که ما به سفیر افغانستان این هشدار و تذکر را دادیم که این گونه اقدامات و حتی برخی توهین‌ها و هتک حرمت‌ها غیرقابل تحمل است. ما همکاری را داریم و اگر سؤالات و ابهاماتی باشد پاسخ می‌دهیم، ولی اینکه کسانی بخواهند فضاسازی کرده و رسانه‌های خاص بیگانه از این وضعیت با اهداف مختلف سوء استفاده کنند، برای ایران قابل قبول نیست.

سخنگوی وزارت خارجه ایران بیان کرد: بارها این نکات را به سفیر افغانستان یادآور شدیم. عده‌ای تجمع غیرقانونی در مقابل سفارت ما برگزار و سعی کردند از این فضا به نفع تخریب روابط سوء استفاده کنند. به سفیر افغانستان این هشدار و تذکر را دادیم.

سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان نیز بیان کرد: ما به هیچ وجه نگران خروج آمریکایی‌ها از افغانستان،  عراق و سایر کشورهای منطقه نیستیم. تاکید داریم و مطمئن هستیم که حضور آنها باعث ناامنی و جنگ در منطقه ماست.

وی بیان کرد: این مدتی که آمریکایی‌ها در عراق و افغانستان حضور داشتند، مگر شاهد حملات مختلف و بمب گذاری‌ها و کشتار مردم بیگناه در افغانستان نبودیم. حضور نیروهای بیگانه است که باعث تنش هم در داخل کشورها و هم در منطقه ماست. 

موسوی همچنین گفت:‌ نیروهای آمریکایی هر چه زودتر از منطقه و ما کشورهای اسلامی خارج شوند، خود نیروهای موجود در این کشورها با گفت‌‌وگو به راه‌حل صلح و امنیت دست می‌یابند. نه تنها نگران خروج آمریکا و ناامن شدن کشورهای منطقه نیستیم،  بلکه حضور آنها را باعث ناامنی می‌دانیم و امیدواریم این خروج هر چه زودتر انجام شود.

 

کلیدواژه