کاخ سفید: ترامپ از گزارش تحرک‌های روسیه در افغانستان بی‌اطلاع بوده‌ است
(last modified 1399-04-08T11:58:55+00:00 )
سرطان 08, 1399 16:28 Asia/Kabul
  •  کاخ سفید: ترامپ از گزارش تحرک‌های روسیه در افغانستان بی‌اطلاع بوده‌ است

کاخ سفید اعلام کرد که «دونالد» ترامپ رییس جمهور آمریکا از گزارش تحرکات روسیه در افغانستان بی‌اطلاع بوده است.

به گزارش خبرگزاری فارس ، براساس گزارش نیویورک تایمز، یک واحد اطلاعاتی ارتش روسیه، مرتبط با تلاش‌های ترور در اروپا، سال گذشته بابت حملات موفق علیه نیروهای آمریکایی و ائتلاف، پیشنهاد پول می‌داد. این روزنامه گزارش داد، گمان می‌رود شبه‌نظامیان یا عناصر مجرم مسلح نزدیک به آن‌ها، مقداری از این جوایز را دریافت کرده باشند.

طبق گزارش نیویورک تایمز، این اطلاعات به اطلاع دونالد ترامپ رسید اما او هیچ اقدامی برای تلافی انجام نداد.

اما «کایلی مکنانی» مسوول مطبوعات کاخ سفید در واکنش گفته است که نهادهای اطلاعاتی آمریکا هیچ گزارشی را در این رابطه در اختیار رییس جمهور آمریکا و معاونش مایک پنس قرار نداده‌اند.

وی گفت: «نهادهای اطلاعاتی آمریکا روزانه هزاران گزارش دریافت می‌کنند و آنها تحت نظارت دقیق قرار می‌گیرند، اما رییس جمهور درباره‌ سیاست‌های روسیه در قبال نیروهای ما در افغانستان اطلاعاتی دریافت نکرده است.

جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر شنبه در یک سخنرانی مجازی گفت: اگر گزارش تایمز صحت داشته باشد، نشانگر یک افشاگری واقعا شوکه‌کننده است و خصوصا اینکه ترامپ از انجام اقدامات تلافی‌جویانه بازمانده است. این مساله نشانگر شکست ترامپ در حفاظت از جان نظامیان آمریکایی در افغانستان و ایستادن مقابل روسیه است.

بایدن با اشاره به رئیس‌جمهوری روسیه گفت: او نه تنها از تحریم یا تحمیل هرگونه پیامدی علیه روسیه بابت این نقض فاحش قوانین بین‌المللی ناکام مانده است، بلکه دونالد ترامپ همچنان به کمپین خجالت‌آور احترام و خوار کردن خود مقابل ولادیمیر پوتین ادامه می‌دهد.

همچنین سفارت روسیه در واشنگتن نیز در واکنش به این گزارش گفته است که رسانه‌های آمریکایی از همکاری‌های نزدیک مسکو و واشنگتن در قبال افغانستان آگاهی ندارند.

به گفته‌ی سفارت روسیه، امریکا و روسیه منافع مشترک در افغانستان دارند و برای صلح در این کشور تلاش می‌کنند.

طالبان هم ضمن شایعه و دروغ خواندن این گزارش می‌گویند که انتشار آن به هدف ایجاد مانع بر سر خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان صورت گرفته است.

کلیدواژه