نگرانی شورای ولایتی غور از افزایش تبلیغات طالبان و سربازگیریهای آنان در این ولایت‎
(last modified 1399-04-09T07:09:10+00:00 )
سرطان 09, 1399 11:39 Asia/Kabul

گروه طالبان در ولایت غور در غرب افغانستان از مردم خواسته‌اند دستورات این گروه در قالب «امر به معروف و نهی از منکر» بدون چون و چرا پذیرفته شود و در غیر اینصورت با کسانی که از این امر سرپیچی کنند به شدت برخورد خواهد شد.

این باره نگرانی‌های زیادی را در بین شهروندان ولایت غور بوجود آورده و اعضای شورای ولایتی نیزحضور نیروهای مسلح مخالف دولت از شماری از ولسوالی‌ها به منظور تطبیق این فرمان گروه طالبان نگران کننده می‌دانند.

به گزارش خبرنگار رادیودری، محمد مهدوی، عضو شورای ولایتی غور گفت: از مدتی‌است که گروه‌هایی از طالبان زیرنام (امر به معروف و جلب و جذب)  در بیشتر ولسوالی‌های این ولایت فعالیت می‌کند و از جوانان می‌خواهند با پیوستن به صفوف شان در برابر دولت افغانستان بجنگند.

بنا به گفته این عضو شورای ولایتی غور، گروه طالبان به ساکنین ولایت غور هشدار داده‌اند: باید فرامین و اعلامیه‌های طالبان توسط مردم جدی گرفته شود و مکلف به انجام آن نیز هستند.

مهدوی افزود: تبلیغات طالبان فقط در ولسوالی‌هایی که بیشتر حاکمیت این گروه است وجود دارد.

در همین حال «عبدالحی خطیبی» تحلیلگر مسایل ولایت غور در گفتگو با رادیو دری این برنامه‌ها را کارهای تبلیغاتی طالبان دانست و تصریح کرد: در مناطق دور افتاده که از کنترل دولت افغانستان خارج است، گروه‌های مسلح این چنین دستوراتی را صادر می‌کنند اما در همه مناطق ولایت غور قابل اجرا نیست.

این عضو پیشین اداره محلی ولایت غور از توانایی‌های بالقوه‌ی نیروهای امنیتی در مقابله با گروه طالبان سخن گفت و تصریح کرد: ولایت غور ولایتی کوهستانی، صعب‌العبور و پیچیده‌ایست که حضور شمار زیادی از مخالفین مسلح دولت در بخش‌های مختلف آن همواره مشکل‌ساز بوده‌است.

خطیبی اظهار داشت: این توانایی در نیروهای مشترک امنیتی وجود دارد تا با راه‌اندازی عملیات‌های پاکسازی از فعالیت‌های تخریبی طالبان جلوگیری کنند.

وی حضور نیروهای وابسته به گروه‌های تروریستی در غور را عامل بازدارنده‌ی بازسازی و تامین امنیت در این ولایت دانست اما گفت: دولت باید به منظور تامین امنیت و آوردن ثبات در این ولایت تدابیر بهتری روی دست گیرد.

خطیبی دولت افغانستان را در مقابله با گروه‌های مسلح مخالف، توانمند دانست و تصریح کرد: در نبردهاییکه تاکنون صورت گرفته تلفات سنگینی به طالبان وارد شده و این گروه تلاش دارد تا افکار عمومی را با این اطلاعیه‌ها مسموم کند.

این تحلیلگر مسایل ولایت غور با بیان اینکه طالبان در این ولایت مشکلات زیادی را برای مردم بوجود آورده‌اند، خاطرنشان کرد: شهروندان غور از حضور و فعالیت‌های گروه طالبان در بخش‌هایی از غور ناراضی هستند و همواره از دولت خواسته‌اند تا برای برچیدن بساط طالبان از این ولایت وارد اقدام شود.

وی نگرانی‌های مردم در غور را به جا دانست و اظهار داشت: ولایت غور طی ۱۸ سال گذشته با بی مهری‌های دولت روبرو بوده و به دلیل حضور نظامی مخالفین مسلح پروژه‌های عام‌المنفعه نیز در ولسوالی‌های آن آغاز نشده‌است.

خطیبی تاکید کرد: باید به منظور تحکیم دولت در همه بخش های ولایت غور نیروهای امنیتی با پشتکار بیشتر و صادقانه در مقابله با طالبان عمل کنند.

در همین حال سمیع نژاد سخنگوی پلیس ولایت غور ضمن رد گفته‌های اعضای شورای ولایتی مبنی بر حضور نیروهای طالبان به منظور تبلیغات به نفع این گروه، تاکید کرد: نیروهای اطلاعاتی واستخباراتی  چنین گزارش‌هایی را به رهبری شورای نظامی در غور ارائه نکرده‌است.

وی این گفته‌ها را شایعه خواند و تصریح کرد:  در صورتی که گزارشی از فعالیت‌‌های افراد وابسته به گروه‌های مسلح مخالف دولت، به آنان برسد به زودترین فرصت ممکن وارد عمل خواهند شد.

براساس گفته‌های اعضای شورای ولایتی غور طالبان در شمار زیادی از قریه های این ولایت حضور دارند که گهگاهی نیز مراکز دولتی و امنیتی را هدف قرار می‌دهند.

کلیدواژه