اتحادیه اروپا: حملات طالبان چشم‌انداز مذاکرات بین‌الافغانی را تضعیف می‌کند
(last modified 1399-04-10T12:21:25+00:00 )
سرطان 10, 1399 16:51 Asia/Kabul
  • اتحادیه اروپا: حملات طالبان چشم‌انداز مذاکرات بین‌الافغانی را تضعیف می‌کند

نمایندگی اتحادیه اروپا اعلام کرد که حملات طالبان علیه نیروهای امنیتی «چشم‌انداز» مذاکرات بین‌الافغانی را تضعیف می‌کند و باید آتش‌بس تمام‌عیار اعلام شود و حملات پایان بیابد.

به گزارش خبرگزاری فارس، نمایند‌گی اتحادیه اروپا در افغانستان در اعلامیه‌ای نسبت به افزایش خشونت‌ها پس از آتش‌بس عید، عمیقاً ابراز نگرانی کرده است.

در این اعلامیه که روز سه‌شنبه، دهم سرطان منتشر شد، نمایندگی اتحادیه اروپا گفته است که حملات طالبان علیه نیروهای امنیتی «چشم‌انداز» مذاکرات بین‌الافغانی را تضعیف می‌کند و باید آتش‌بس تمام‌عیار اعلام شود و حملات پایان بیابد.

شورای وزیران اتحادیه در ۲۹ ماه می میلادی (9جوزا1399) میزان خشونت‌ها در افغانستان را «غیرقابل قبول» خوانده بود. در اعلامیه نمایندگی اتحادیه اروپا گفته شده است که اکنون وضعیت وخیم‌تر از گذشته شده است.

نمایندگی اتحادیه تأکید کرده است که خشونت علیه غیرنظامیان هم‌چنان ادامه دارد که نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه است و اعتماد و اطمینان لازم برای شروع مذاکرات صلح را به شدت تضعیف می‌کند.

در اعلامیه گفته شده است که قتل‌های هدف‌مند در هفته‌های اخیر به شدت افزایش یافته است و اتحادیه اروپا ترور روحانیان، روزنامه‌نگاران، کارمندان رسانه‌ها، مدافعان حقوق بشر و کارمندان صحی را محکوم می‌کند.

نمایندگی اتحادیه اروپا خاطرنشان کرده است که این قتل‌ها عمدی و برای تحریف روند صلح پیش از مذاکرات به راه انداخته شده است. این اتحادیه خواهان تحقیق و بررسی قتل‌های هدف‌مند و مجازات عاملان آن شده است.

در اعلامیه از کشته شدن دو کارمند کمیسیون مستقل حقوق بشر در اوایل هفته جاری یادآوری شده است. فاطمه خلیل و جاوید فولاد دو کارمند کمیسیون مستقل حقوق بشر روز شنبه، هفتم سرطان در انفجاری در کابل کشته شدند. اتحادیه‌ی اروپا کمیسیون حقوق بشر را تشویق کرده است به کار خود برای تأمین صلح و نهادینه شدن حقوق بشر ادامه دهد.

در پایان اعلامیه نمایندگی اتحادیه اروپا تأکید شده است که خشونت‌ها باید متوقف شود و آتش‌بس فوری و بشردوستانه برقرار گردد. این اتحادیه خاطرنشان کرده است که با شروع مذاکرات بین‌الافغانی باید آتش‌بس دایمی و جامع برقرار شود.

کلیدواژه