توقف لایحه سنای آمریکا درباره پایان جنگ افغانستان
(last modified Thu, 02 Jul 2020 08:30:37 GMT )
سرطان 12, 1399 13:00 Asia/Kabul
  • توقف لایحه سنای آمریکا درباره پایان جنگ افغانستان

مجلس سنای آمریکا با اکثریت جمهوری‌ خواهان، لایحه پایان جنگ حدود 20 ساله این کشور در افغانستان را از دستور کار خارج کرد.

به گزارش شبکه راشاتودی، سنای آمریکا روز چهارشنبه با 60 رأی مخالف در مقابل 33 رأی موافق، لایحه‌ پیشنهادی "رند پال" سناتور جمهوری‌ خواه ایالت کنتاکی و "تام اودال"، سناتور دموکرات ایالت نیومکزیکو را که به عنوان متمم لایحه بودجه دفاعی ارائه شده بود، رد کرد.

این لایحه با عنوان "قانون افغان" به وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) دستور می ‌داد تا خروج منظم نظامیان آمریکایی از افغانستان را آغاز کند.

این لایحه که در سال 2019 نیز به صورت متمم بودجه ارائه شده بود، همچنین مجوز سال 2001 استفاده از نیروی نظامی را که در واکنش به حملات 11 سپتامبر 2001 تصویب شده بود و هرگونه اقدام نظامی واشنگتن در سراسر جهان را توجیه می ‌کرد، لغو می ‌کرد.

پیش از رأی‌گیری درباره این لایحه، رند پال ضمن انتقاد از طول کشیدن جنگ آمریکا در افغانستان، آن را اتلاف وقت،  زندگی و پول مالیات ‌دهندگان آمریکایی دانست و از نمایندگان خواست تا با تصویب لایحه، دستور بازگشت نظامیان آمریکایی را صادر کنند.

این سناتور گفت: برخی نظامیان آمریکایی که اکنون در  افغانستان حضور دارند، در زمان آغاز این جنگ در سال 2001 هنوز به دنیا نیامده بودند و‌ ادامه نسل به نسل جنگ در افغانستان قابل تحمل نیست. 

آمریکا و متحدانش در سال 2001 به بهانه مبارزه با تروریسم و تامین امنیت افغانستان به این کشور حمله کردند اما این اشغال گری به جز افزایش تولید مواد مخدر، ناامنی، تروریسم و تداوم جنایات نظامیان آمریکایی و کشته شدن هزاران غیرنظامی افغان دستاورد دیگری نداشته است.

کلیدواژه