سنبله 22, 1399 11:39 Asia/Kabul

پس از چندین دهه جنگ در افغانستان مذاکرات میان دولت این کشور و هیات طالبان در دوحه پایتخت قطر آغاز شده است.

به گزارش رادیو دری،  پس از چندین دهه جنگ در افغانستان مذاکرات میان دولت این کشور و هیات طالبان در دوحه پایتخت قطر آغاز شده است. 

وزیر خارجه قطر در این مراسم گفت: آغاز مذاکرات نشان دهنده اهمیت پایان جنگ در افغانستان و بازگشت صلح و آرامش در این کشور است. 

وی افزود: تنها راه پایان جنگ در افغانستان آغاز آتش بس و شروع مذاکرات میان دولت و طالبان است. 

**************************

عبدالله: ما باید ثابت کنیم که ما به صلح متعهد هستیم

داکتر عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی در نشست افتتاحیه مذاکرات بین الافغانی در دوحه قطر گفت که ما با نیت نیک برای تحقق صلح دایمی و مذاکرات و بحث‌های صادقانه برای رسیدن به توافق جامع میان دو طرف به اینجا آمده‌ایم. 

داکتر عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه در نشست مذاکرات بین الافغانی دوحه گفت که من و هیأت همراهم به نمایندگی از نظام سیاسی‌ای که مورد حمایت میلیون‌ها مرد و زن این سرزمین قراردارد و از تنوع فرهنگی، اجتماعی و قومی افغانستان نمایندگی می‌کند به دوحه آمده‌ایم تا فرایندی را رقم بزنیم که دروازه‌ی جنگ، رنج و مصیبت را برای همیش بسته نماید و درب صلح و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز را با هم‌وطنانی که از فکر دیگری نمایندگی می‌کنند، باز نماید.

 او گفت که "ما می‌خواهیم تمام مردم افغانستان باردیگر زیر یک سقف واحد بعد از ۴۲ سال فراز و فرود، تجاوز، جهاد و مقاومت متحد شوند. روایت‌ها و برداشت‌ها شاید متفاوت باشند، اما همه‌ی ما می‌دانیم که در جریان این‌ سال‌ها چه اتفاقی افتاده و اکنون در کجا قرارداریم." رئیس شورای عالی مصالحه بیان کرد که ما در این مرحله باید از فرصت استثنایی که برای صلح به دست آمده استفاده نماییم و آینده‌ی جدیدی را که مورد قبول و حمایت تمام شهروندان افغانستان باشد مشترکا تعریف نماییم.

 عبدالله گفت که ما عقیده‌ی راسخ داریم که صلح با عزت و پایدار زمانی تأمین شده می‌تواند که متضمن حفظ استقلال، آزادی، حاکمیت ملی، تمامیت ارضی و مشارکت سیاسی فراگیر باشد و از حمایت همه جانبه‌ی ملت افغانستان بر خوردار باشد.

 رئیس شورای عالی مصالحه ملی خاطرنشان کرد که حرکت به طرف آینده‌ی بهتر نیازمند گذشت، اولویت دادن به صلح به جای جنگ و توافق برای بحث روی قضایایی اختلافی می‌باشد. ملت‌های دیگر نیز چنین تجربه‌ای را در تاریخ خود دارند. مطمئن هستم که به کمک خداوند و درس از گذشته ما نیز می‌توانیم در مسیر صلح و آشتی گام‌های موثری برداریم. او تاکید کرد که ما خواهان اعلان آتش بس بشردوستانه می‌باشیم. اعلان آتش بس بشردوستانه سبب می‌شود تا کمک‌های بشری و برنامه‌های توسعه‌ای به تمام بخش‌های افغانستان برسد و مردم ما از آن مستفید گردند.

حفظ زیربناهای ساخته شده در کشور از وظایف همه ما است.

پروژه‌های بزرگ زیربنایی به گروه خاصی تعلق ندارند بلکه به نفع تمام مردم افغانستان می‌باشند. 

وی افزود: تحقق آرزوی افغانستان به عنوان نقطه‌ی وصل منطقه و استفاده از فرصت‌های موجود در کشور و در منطقه منوط به صلح می‌باشد. این تحول می‌تواند نقش عمده‌ای در بهبود وضع اقتصادی مردم منطقه ایفا نماید. فقر و بیکاری ریشه در جنگ دارند. صلح در افغانستان سبب جلب سرمایه‌گذاری می‌گردد. عبدالله گفت که با در نظرداشت این‌که قیمت جنگ تنها به افغانستان محدود نمی‌ماند بل‌که تهدیدی است برای منطقه و فراتر از منطقه. به این اساس از تمام کشورهای دور و نزدیک می‌خواهم تا کشور ما را در رسیدن به صلح همکاری نمایند.

***********************************

غنی: در روند صلح با تدبیر به پیش می‌رویم

همزمان با برگزاری نشست افتتاحیه مذاکرات صلح دولت و طالبان در دوحه، رییس جمهور غنی آغاز مذاکرات صلح را نتیجه قربانی نیروهای امنیتی خوانده است.

همزمان با برگزاری نشست افتتاحیه مذاکرات صلح دولت و طالبان در دوحه، رییس جمهور غنی آغاز مذاکرات صلح را نتیجه قربانی نیروهای امنیتی خوانده است.؛ ارگ ریاست جمهوری امروز شنبه (22 سنبله) با نشر اعلامیه‌ای گفته که رییس جمهور غنی در نشست امنیتی سرقوماندانی اعلی قوای مسلح، آغاز مذاکرات دولت جمهوری اسلامی افغانستان با طالبان را نتیجه قربانی نیروهای امنیتی خوانده است.

رییس جمهوری افغانستان تاکید کرده است که حکومت در مذاکرات مستقیم با طالبان، با تدبیر و اراده قوی به پیش می‌رود تا جنگ در کشور خاتمه یابد و صلح دایمی و باعزت در کشور تامین گردد.به گفته او، از روند کنونی صلح باید نتایجی به دست آید که خواست تمامی مردم افغانستان در نظر گرفته شود و دست آوردهای 19 سال گذشته حفظ گردد.آقای غنی تاکید کرده که موقف حکومت افغانستان در روند صلح واضح است و هیات مذاکره کننده از یک افغانستان متحد و نظام جمهوری اسلامی افغانستان نمایندگی می‌کند و برای رسیدن به با برنامه و تدبیر به پیش می‌رود.

***********************************

طالبان: تا برپایی نظام اسلامی به مبارزه ادامه می‌دهیم
در حالیکه دولت افغانستان و طالبان امروز مذاکرات صلح را در قطر آغاز کرند سخنگوی این گروه تصریح کرد که طالبان تا برپایی نظام اسلامی به مبارزه ادامه خواهد داد.

پس از تاکید «اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان بر صیانت از نظام جمهوری اسلامی افغانستان در جریان مذاکرات بین‌الافغانی، «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان گفت که این گروه تا برپایی "نظام اسلامی" به مبارزه ادامه خواهد داد.

به گزارش «شمشاد»، سخنگوی طالبان اظهار داشت که برخی مشکلات فنی در رابطه با زندانیان وجود دارد که بزودی حل خواهد شد اما جزئیاتی در این باره ارائه نکرد.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که بین دو طرف در طی مذاکرات اعتمادسازی شود.

طالبان در حالی بر برقراری "نظام اسلامی" براساس قرائت خویش تاکید دارد که اشرف غنی روز گذشته تصریح کرد دولت این کشور به هیچ کسی اجازه فروپاشی نظام در روند صلح را نمی‌دهد و چنین چیزی نیز در برنامه صلح وجود ندارد.

**************

وزیر خارجه امریکا در نشست بین الافغانی قطر: ما نظام مورد نظر خود را بر شما تحمیل نمی کنیم

 

وزیر امور خارجه امریکا در نشست آغازین مذاکرات بین الافغانی گفت که بهترین راه حل مشارکت سیاسی است و ما نظام مورد نظر خود را بر شما تحمیل نمی کنیم.

مایک پومپئو وزیر امور خارجه امریکا در نشست مذاکرات صلح بین الافغانی گفت که امروز یک روز تاریخی است و افغانان توانستند که امروز وارد گفت‌وگو شوند. 

او بیان کرد که ما به القاعده و گروهای دیگر اجازه نمی‌دهیم که از خاک افغانستان استفاده کنند و افغانستان مکان امن برای آنان باشد. 

وزیر امور خارجه امریکا بیان کرد که تمام شما در برابر این گفت‌وگوها مسوولیت دارید.  آمریکا خواستار افغانستان واحد است و امید داریم که افغانستان با کشورهای همسایه دارای رابطه نیک باشد.

 پومپئو همچنین خاطرنشان کرد که اکنون برای شما فرصت است که در مورد صلح افغانستان تصمیم بگیرید. 

وزیر خارجه امریکا همچنین گفت که بهترین راه حل مشارکت سیاسی است و ما نظام مورد نظر خود را بر شما تحمیل نمی کنیم. 

***********************************************

حنیف اتمر: نتیجه مذاکرات صلح افغانستان غیرقابل پیش بینی است

 سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان، نتیجه قطعی مذاکرات صلح این کشور را با گروه طالبان، غیر قابل پیش‌بینی دانست .

«محمدحنیف اتمر» عصر روز شنبه در نشست مطبوعاتی در دوحه، پایتخت قطر گفت، دولت افغانستان راه درازی در مذاکرات با گروه طالبان در پیش دارد.

سرپرست وزارت خارجه افغانستان افزود، نخستین نشست مستقیم بین هیأت‌های دولت و طالبان، امروز شنبه، برگزار و درباره برخی مسائل فنی، گفت‌ وگو شده است.

 

********************************

ملابرادر: افغانستان باید یک نظام اسلامی داشته باشد

ملاعبدالغنی رئیس هیات مذاکره کننده طالبان در نشست دوحه گفت که افغانستان باید یک نظام اسلامی داشته باشد، تا همه شهروندان خود را در آن ببینند.

به گزارش آوا،ملاعبدالغنی برادر رئیس تیم مذاکره کننده طالبان در نشست آغازین مذاکرات بین الافغانی قطر گفت که ما می‌خواهیم که افغانستان مستقل، پیشرفته و دارای یک نظام اسلامی باشد. او بیان کرد که ما به دنبال نظامی هستیم که تمام شهروندان افغانستان در آن خود را ببینند و به صورت برادرانه زندگی کنند و خواهان استقلال و توسعه در افغانستان هستیم. ملا عبدالغنی برادر همچنین بر ادامه مذاکرات در آینده برغم مشکلات تاکید کرد.

********************************************

دیدار عبدالله با وزیر امور خارجه امریکا در حاشیه نشست قطر


داکتر عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی در حاشیه نشست بین الافغانی قطر با مایک پمپئو وزیر امور خارجه امریکا دیدار و در مورد مسایل مرتبط به صلح افغانستان بحث و تبادل نظر کرد.
 
 داکتر عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی قبل از ظهر امروز (شنبه ۲۲ سنبله) در حاشیه‌ی نشست قطر با مایک پمپئو وزیر امورخارجه‌ی ایالات متحده‌ی امریکا دیدار کرد.
 
در این دیدار رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی اطمینان داد که صلح برای جمهوری اسلامی افغانستان از اولویت برخوردار است. او گفت که ما آمده‌ایم تا به جنگ و منازعه پایان بخشیم و زمینه‌ی صلح پایدار و عادلانه را در افغانستان فراهم نماییم.
 
داکتر عبدالله عبدالله ابراز امیدواری کرد تا طالبان نیز این فرصت برای صلح و پایان خشونت استفاده بهینه نمایند.
 
وزیر امورخارجه امریکا نیز در این دیدار نشست امروز را تاریخی خواند و ابراز امیدواری کرد که افغان‌ها موفق گردند تا به سال‌ها جنگ و خشونت پایان بخشند و به صلح دایمی در کشور خویش دست یابند.
 
وزیر امورخارجه امریکا همچنان اطمینان داد که کشورش با مردم افغانستان است و از تلاش‌ها برای دست‌یافتن به صلح و قطع جنگ و خشونت در افغانستان حمایت می‌کند.

**************************************************

پاکستان مذاکرات دوحه را طلوع جدیدی برای افغانستان توصیف کرد

 وزیر امور خارجه پاکستان روز شنبه همزمان با آغاز مذاکرات بین افغانی در دوحه، آن را طلوع جدیدی پیش روی افغانستان و گام بزرگی برای رسیدن به صلح دانست و تاکید کرد: نشست دوحه ثمره تلاش‌های مشترک ما است.

«شاه محمود قریشی» وزیر امور خارجه این کشور که به صورت ویدیوکنفرانس در نشست افتتاحیه مذاکرات بین افغانی شرکت کرد، طی سخنانی در جمع سایر همتایان و مقامات کشورهای مختلف گفت: دولت پاکستان و عمران خان نخست وزیر این کشور مدت هاست قویاً اعلام کرده‌اند که افغانستان راه حل نظامی ندارد و راهکار سیاسی تنها روش برون رفت از این بحران است.

وی اظهار داشت: پاکستان به مسئولیت خود برای کمک به تسهیل روند صلح افغانستان عمل کرده و اکنون نوبت رهبران افغان و گروه‌های داخلی این کشور است که از این فرصت تاریخی استفاده کرده و با مشارکت سازنده در کنار هم راه رسیدن به توافق سیاسی فراگیر را هموار سازند.

قریشی تاکید کرد: تنها مردم افغانستان مجاز به تعیین سرنوشت خود هستند و مذاکرات پیش رو نیز درخصوص آینده آنان می‌باشد، بنابراین این روند باید بدون نفوذ و یا دخالت خارجی رو به جلو حرکت کند.

وی خرابکاران چه در داخل و یا خارج از افغانستان را چالش بزرگی برای فرآیند صلح و خطر تخریب این تلاش‌ها خواند و گفت: باید در برابر تخریب و یا طرح‌های سازماندهی شده بایستیم.

شاه محمود قریشی اظهار داشت: پاکستان به عنوان کشور همسایه، بیشترین آسیب‌ها را از درگیری‌های افغانستان دیده است. طی ۴۰ سال گذشته پاکستان شاهد ترویج تروریسم، افراط گرایی، جنگ نیروهای مسلح پاکستانی علیه شبه نظامیان، از دست رفتن صدها هزار جان ارزشمند، بی‌ثباتی در مرزها و هزینه‌های هنگفت اقتصادی بوده و همگی ما در برابر اینگونه مشکلات و امواج منفی استقامت کردیم.

وی افزود: در این مقطع تاریخی باید از تکرار اشتباهات گذشته بپرهیزیم و نباید مانند گذشته مردم افغانستان را رها کرد، لذا پیشرفت به دست آمده نباید فراموش شود.

وزیر امور خارجه پاکستان در ادامه با معرفی یک طرح چهار ماده‌ای به جامعه بین المللی با هدف کمک به پایداری صلح در افغانستان با اشاره به بندهای این طرح گفت: حمایت از روند صلح افغانستان باید به ابتکار خواسته مردم این کشور و احترام به اجتماع حاصله در نشست گفت وگوهای بین الافغان باشد، باید اطمینان حاصل شود که افغانستانی‌ها دیگر شاهد روزهای خشونت آمیز نخواهند بود، لزوم تعمیق تعاملات اقتصادی با افغانستان، بازسازی و توسعه پایدار اقتصادی این کشور و تلاش برای اطمینان از بازگشت عزتمندانه مهاجران افغانستانی.

********************************************

عبدالله در دیدار با وزیر خارجه قطر: امیدواریم طالبان از این فرصت تاریخی برای پایان جنگ استفاده کنند

داکتر عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه که در حاشیه مذاکرات بین الافغانی با وزیر امور خارجه قطر دیدار کرد و ابراز امیدواری نمود که طالبان از این فرصت تاریخی برای پایان جنگ استفاده کنند.
 
 داکتر عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی قبل از ظهر امروز (شنبه ۲۲ سنبله) در حاشیه‌ی مجلس افتتاحیه آغاز مذاکرات صلح افغانستان با محمدبن عبدالرحمن بن جاسم آل ثانی معاون صدر اعظم و وزیر امورخارجه قطر دیدار کرد.
 
در این دیدار رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی از تلاش‌های دولت قطر برای دست‌یافتن به صلح در افغانستان و میزبانی از نشست افتتاحیه و مذاکرات صلح افغانستان تشکر و قدردانی کرد.
 
عبدالله در صحبت‌های خود اطمینان داد که طرف افغانستان به نیت صلح و دست‌یافتن به صلح دایمی به قطر آمده است و ابراز امیدواری نمود که طالبان نیز از این فرصت تاریخی برای پایان جنگ و خشونت استفاده نمایند.
 
وزیر امورخارجه قطر نیز در این دیدار، افغانستان را از دوستان و متحدان قطر دانست و با تاکید بر گسترش روابط میان دو کشور از حمایت کشورش از تلاش‌های صلح و پایان جنگ در افغانستان اطمینان داد.

*********************************

گوترش: دولت افغانستان و طالبان آتش بس عمومی اعلام کنند

دبیرکل سازمان ملل در  مراسم افتتاحیه مذاکرات صلح افغانستان گفت: «طرفین گفتگو کننده صلح باید آتش‌بس عمومی را اعلام کرده تا محتوا و فضایی بهتر صلح را به دست داشته باشند.»

 مراسم افتتاحیه نخستین دور مذاکرات صلح دولت جمهوری اسلامی افغانستان با گروه طالبان، صبح امروز شنبه (۲۲ سنبله ) با شرکت نمایندگان کشور‌های مختلف در شهر دوحه پایتخت قطر برگزار شد و در آن وزیران خارجه ۱۵ کشور سخنرانی کردند.

انتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد که از طریق ویدئو کنفرانس در این مراسم صحبت می‌کرد گفت: «آغاز مذاکرات صلح یک فرصت بزرگ برای رسیدن به آرزو‌های مردم افغانستان که همان تامین صلح سراسری می‌باشد است.»

گوترش بیان داشت: «طرفین گفتگو کننده صلح باید آتش‌بس عمومی را اعلام کرده تا محتوا و فضایی بهتر صلح را به دست داشته باشند.»

دبیرکل سازمان ملل متحد تاکید کرد که روند گفتگو‌ها باید فراگیر و معنی دار باشد تا تنوع افغان‌ها را نشان دهد.

وی اضافه کرد که سازمان ملل آماده کمک به توسعه افغانستان است.

***********************************

تشکیل گروه تماس ازسوی دولت افغانستان و طالبان

 

وزارت دولت در امور صلح افغانستان اعضای گروه تماس تیم مذاکره کننده دولت را با طالبان معرفی کرد.

 تیم‌های مذاکره کننده دولت افغانستان و طالبان در نشست پشت درهای بسته تصمیم گرفتند تا گروه تماس تشکیل دهند.

نادر نادری سخنگوی تیم مذاکره کننده دولت افغانستان ساعتی قبل در توئیترش نوشت که پس از برنامه افتتاحیه مذاکرات صلح افغانستان، دو تیم مذاکره‌کننده به خاطر شناخت لحظاتی قبل دایر شد. در این نشست هیئت تماس دو طرف به منظور ایجاد دستور کار و سایر موضوعات مشخص شدند.

با این حال، وزارت دولت در امور صلح افغانستان لحظاتی قبل در توئیترش اسامی اعضای 'گروه تماس' تیم مذاکره کننده افغانستان را معرفی کرد.

ترکیب گروه تماس تیم دولت افغانستان به شرح زیر است:- محمد معصوم ستانکزی- احمد نادر نادری- ضرار احمد مقبل- فوزیه کوفی- مولوی عنایت‌الله بلیغ- محمد ناطقی- خالد نور

به گفته وزارت دولت در امور صلح افغانستان، این گروه تماس برای ایجاد دستور کار و سایر موضوعات مرتبط با طالبان تلاش می‌کند.

کلیدواژه