میزان 14, 1399 16:19 Asia/Kabul
  • وزیر صحت عامه افغانستان: کرونا در افغانستان به کنترل در آمده است
    وزیر صحت عامه افغانستان: کرونا در افغانستان به کنترل در آمده است

سرپرست وزارت صحت عامه افغانستان امروز(دوشنبه) در یک کنفرانس خبری گفته است که شیوع ویروس کرونا در این کشور "تحت کنترل" درآمده است و تنها ۲۱ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان‌ها بستری‌اند.

به گزارش خبرگزاری فارس، «احمدجواد عثمانی» سرپرست وزارت صحت عامه افغانستان افزود: افغانستان از نظر شیوع این ویروس در وضعیت مناسبی قرار دارد و زندگی در این کشور به حالت عادی برگشته است و شمار واقعات مثبت و جان باختگان کرونا در این کشور کاهش یافته و شمار بهبودیافتگان بیشتر شده است.

این در حالی است که از آغاز شیوع کرونا در افغانستان شمار زیادی از کم بودن شمار آزمایش‌های روزانه و امکانات محدود بهداشتی برای رسیدگی به بیماران شاکی بوده‌اند.

به گفته سرپرست وزارت صحت عامه افغانستان اما میزان موارد مثبت در بین نمونه‌های مشکوک در هفته گذشته در افغانستان شش درصد بوده است.

به اساس آمار وزارت صحت شمار جان باختگان کووید ۱۹ نیز هفته گذشته تنها ۷ نفر بوده است.

عثمانی به رعایت تدابیر وقایوی برای جلوگیری از مبتلا شدن به کووید ۱۹ و مقابله با احتمال آغاز موج دوم کرونا تاکید می‌کند.

به اساس آخرین آمار اعلام شده رسمی از سوی وزارت صحت شمار مبتلایان کرونا در این کشور به ۳۹ هزار و ۴۲۲ نفر و شمار جان باختگان از بیماری کووید ۱۹ به ۱۴۶۶ نفر رسیده است

او همچنین از مردم می‌خواهد از موج دوم کرونا نترسند زیرا دولت آمادگی‌های لازم برای مقابله با این ویروس را دارد.

وی به طور نمونه گفت در زمان آغاز شیوع ویروس کرونا تنها در کابل دو بیمارسان برای رسیدگی به بیماران آماده بود اما اکنون ۱۷ بیمارستان آماده مداوای بیماران اند.

به گفته وی، هوای سرد، سرماخوردگی‌های موسمی و آلودی هوا عواملی هستند که احتمال شروع موج دوم کرونا را بیشتر می‌سازد.

 عثمانی گفت که همزمان با باز شدن مدارس و دانشگاه‌ها از این نهادها نظارت خود را آغاز کردند و به اساس بررسی‌های‌شان بازگشایی آنها هیچ تهدیدی برای شیوع ویروس کرونا نیست.

وی گفت که در نمونه گیری از ۵۵۰ فرد مشکوک در این نهادها تنها ده نفر نتایج‌شان مثبت بوده که کمتر از پنج درصد بوده است.

با آنهم سرپرست وزرات بهداشت گفت ارزیابی آنها در کابل نشان داده که دانش آموزان در مدارس خصوصی ۵۵ درصد و در مکاتب دولتی تنها ۴۸ درصد از ماسک استفاده می‌کنند که باید این موضوع را جدی بگیرند.

وی افزود که دو تیم رسیدگی فوری برای گرفتن نمونه از افراد مشکوک در کابل و یک آزمایشگاه نمونه گیری با ظرفیت سیصد آزمایش در روز در بیمارستان فرانسوی‌ها در این شهر به وزارت آموزش و پرورش اختصاص داده شده است.

به گفته وی، با در نظرداشت امکانات اختصاص‌هایی در این بخش‌ها در ولایات نیز به معارف در نظر گرفته خواهد شد.

با شیوع ویروس کرونا در بهار امسال تمام مدارس و دانشگاه‌ها در افغانستان تعطیل شدند. در ماه اسد نخست دانشگاه‌ها و بعدتر کلاس‌های یازدهم و دوازدهم مکاتب دولتی و تمام کلاس‌های مکاتب خصوصی در آغاز ماه سنبله بازگشایی شدند.

کلیدواژه