تشدید فضای جنگ و خونریزی در افغانستان با سفر وزیر خارجه آمریکا به قطر
(last modified 1399-09-03T10:49:34+00:00 )
قوس 03, 1399 15:19 Asia/Kabul

محمد هاشم عصمت اللهی مشاور سابق حامد کرزی و کارشناس سیاسی گفت: وزیر خارجه آمریکا، به قطر رفت تا ماشین جنگی طالبان را بیشتر بچرخاند و فضای جنگ و خونریزی را در افغانستان تشدید کند ولی سلطه آمریکا در افغانستان رو به افول است.

محمد هاشم عصمت اللهی در گفت گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به سفر مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا به قطر گفت: بیش از دو سال مذاکرات طالبان با آمریکا به شکل مخفیانه و به دور از چشم مردم و دولت افغانستان ادامه داشته است و خروجی این مذاکرات آزادی 5 هزار زندانی طالبان بود که در نتیجه آزادی این زندانیان، جنگ و حملات تروریستی افزایش پیدا کرد.

وی تصریح کرد: نتیجه بعدی توافق سیاسی طالبان با آمریکا، آغاز گفت و گو های بین الافغانی بود، که تا کنون هیچ توافقی در این مذاکرات شکل نگرفته و آتش بس که لازمه این مذاکرات بود انجام نشده است.

این کارشناس افغان در مورد هدف پمپئو از سفر به قطر و ملاقات با طالبان گفت: وزیر خارجه آمریکا، به قطر رفت تا ماشین جنگی طالبان را بیشتر بچرخاند و فضای جنگ و خونریزی را در افغانستان تشدید کند، سناریو آمریکا این است که مردم افغانستان را بیشتر به کام مرگ بکشاند.

عصمت اللهی خاطر نشان ساخت: آمریکا هر روز به دنبال بحران تازه در افغانستان است و چهره کثیف سردمداران این کشور برای مردم افغانستان روشن شده و در مذاکرات صلح قطر نیز آمریکا به دنبال پر رنگ کردن خواسته های طالبان و سهم دادن به این گروه است تا آن ها را در افغانستان حاکم کند.

وی در مورد سیاست های آمریکا در افغانستان بعد از ترامپ گفت: اگر بایدن برنده نهایی انتخاب اعلام شود سیاست این کشور در قبال افغانستان تغیر چندانی نخواهد کرد، چرا که اهداف این کشور در قبال افغانستان همان سیاست های سلطه طلبانه است که با آمدن افراد تغیر چندانی نخواهد کرد.

 

لازم به ذکر است که در پی افزایش خشونت‌ها و بن‌بست در مذاکرات دوحه، مایک پومپیو، وزیر خارجۀ امریکا به قطر سفر کرد و با هر دو طرف تیم مذاکره کننده دیدار کرد.

پیش از این نیز اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که در خصوص روند صلح افغانستان از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شده بود، بر وضع تحریم‌ها علیه طالبان تاکید کرد.

غنی با اشاره به آزادی هزاران زندانی طالبان از زندان‌های افغانستان گفت که اولویت عمده کابل صلح است. وی از شورای امنیت ملل متحد خواست تا یکبار خواست خود را برای یک آتش‌بس در افغانستان ابراز کند تا شرایط برای آمادگی بهتر در راستای مبارزه موثر با موج دوم ویروس کرونا فراهم گردد.

 

کلیدواژه