قوس 22, 1399 11:49 Asia/Kabul
  • افغانستان؛ تاریخی از مقاومت، رنج‌دیدگی و مظلومیت
    افغانستان؛ تاریخی از مقاومت، رنج‌دیدگی و مظلومیت

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: افغانستان تاریخی دراز از مقاومت، رنج دیدگی، حسرت و مظلومیت را در خود خلاصه کرده است.

به گزارش رادیودری، «غلامعلی حداد عادل» رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در پیامی به مناسبت برگزاری هفته هنر افغانستان در ایران، ضمن ابراز همدردی با داغدیدگان حادثه تروریستی ماه گذشته در دانشگاه کابل افزود: عبارت کوتاه "جان پدر کجاستی‌؟" صدایی است که از عمق تاریخ همه ملت‌های مظلوم به گوش می‌رسد.
در پیام رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی آمده است: "جان پدر کجاستی‌؟" حرف دل همه پدرانی است که ده‌ها سال است در افغانستان مظلوم و قهرمان نگران سرنوشت فرزندان خود هستند؛ حرف دل پدرانِ جوان هایی‌ است که فرزندان خود را در انقلاب اسلامی ایران و در جبهه‌های جنگ و دفاع از آئین و میهن از دست داده‌اند.
کمیسیون ملی یونسکو- ایران در بزرگداشت هفته هنر افغانستان نمایشگاهی مجازی از آثار هنری را با عنوان "جان پدر کجاستی؟" در ایران برگزار می کند.
در مراسم افتتاحیه نمایشگاه که امروز در صفحه اینستاگرام کمیسیون ملی یونسکو- ایران برگزار می‌شود، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو-ایران، سفیر افغانستان در ایران و شماری از چهره‌های ادبی و هنری افغانستانی سخنرانی می‌کنند.
"جان پدر کجاستی‌؟" سوالی بود که پدر یکی از دانشجویان دانشگاه کابل بعد از آگاهی از حمله تروریستی به آن دانشگاه، بارها و بارها از فرزند دلبندش در تلفن همراه پرسیده و پاسخی نشنیده بود؛این صدا اگرچه به گوش آن دانشجوی شهید نرسید، به گوش همه مردم دنیا رسید سخنی برخواسته از دل بود که لاجرم بر دل نشست.

کلیدواژه