قوس 26, 1399 12:54 Asia/Kabul
  • ابراز نگرانی کمیسیون حقوق بشر افغانستان از افزایش ترورهای هدفمند
    ابراز نگرانی کمیسیون حقوق بشر افغانستان از افزایش ترورهای هدفمند

در پی حملات اخیر بر کارمندان نهادهای دولتی، فعالان رسانه‌ای و جامعه‌ی مدنی و غیرنظامیان، کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید که از تأثیر تداوم این قتل‌ها بر کار نهادهای غیرنظامی، رسانه‌ای و حقوق بشری «عمیقا» نگران است.

به گزارش رادیودری، کمیسیون حقوق بشر افغانستان امروز (چهارشنبه، ۲۶ قوس) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که قتل‌های هدفمند ۳۱ درصد کل تلفات غیرنظامیان را در شش ماه نخست سال جاری میلادی (۲۰۲۰) در افغانستان تشکیل می‌دهد.

براساس اعلامیه، در نتیجه‌ی این قتل‌ها، ۹۴۵ غیرنظامی از جمله زنان، کودکان، خبرنگاران، فعالان حقوق بشر، کارمندان نهادهای غیرنظامی دولت و سایر شهروندان قربانی شده‌اند. این کمیسیون گفته است که این افراد هیچ گونه شرکت و سهمی در جنگ نداشته‌اند.

کمیسیون حقوق بشر افغانستان همچنان با یادآوری از کشته‌شدن محبوب‌الله محبی، معاون والی کابل و دستیارش، عبدالرحمان عطشان، عضو شورای ولایتی غور و یک دادستان در کابل افزوده است که این افراد کارمندان نهادهای غیرنظامی دولت بوده‌اند.

این حملات را کمیسیون حقوق بشر افغانستان مصداق آشکار جنایت جنگی خوانده و گفته است که پیگیری عاملان قتل‌های غیرنظامیان مشمول مرور زمان نمی‌شود و در هر زمان و مکان پاسخ‌گو خواهند بود.

این نهاد همچنان از حکومت افغانستان خواسته است که خانواده‌های قربانیان را در جریان پیشرفت تحقیقات و بررسی‌های خود بگذارد و نتایج آن‌ها را همگانی و در نهایت عدالت را برای قربانیان تأمین کند.

کلیدواژه