ثور 29, 1401 17:46 Asia/Kabul
  • سازمان ملل موضوع انحلال کمیسیون حقوق بشر افغانستان را پیگیری می‌کند
    سازمان ملل موضوع انحلال کمیسیون حقوق بشر افغانستان را پیگیری می‌کند

در پی اقدام اخیر طالبان در انحلال کمیسیون حقوق بشر افغانستان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در این کشور تاکید کرد که این رویداد را از طریق مقام‌های طالبان پیگیری می‌کند.

به گزارش رادیو دری، «ریچارد بنت» گزارشگر ویژه‌ سازمان ملل در امور حقوق بشری در افغانستان که این روزها برای سفری ۱۰ روزه در افغانستان به‌سر می‌برد امروز در توئیتی  نوشت: انحلال کمیسیون حقوق بشر افغانستان از سوی طالبان، شکستی بزرگ است.

بنت اضافه کرد: یک مکانیسم داخلی مستقل برای نظارت بر حقوق بشر و دریافت شکایات برای حمایت از حقوق بشر در افغانستان حیاتی است.

حکومت طالبان اخیرا افزون بر کمیسیون‌ حقوق بشر، کمیسیون نظارت بر قانون اساسی، دبیرخانه‌های مجلس نمایندگان و مجلس سنا، شورای عالی مصالحه و شورای امنیت ملی را نیز منحل کرده است.

مقام‌های این گروه در توجیه این اقدامات گفته‌اند که در شرایط کنونی، ضرورتی به وجود این ادارات نیست و بودجه‌ای هم برای آنها در نظر گرفته نشده است.

طالبان در عین حال مدعی شده است که در آینده اگر نیازی باشد امکان بازگشایی دوباره این ادارات وجود دارد.

کمیسیون حقوق بشر افغانستان در حالی منحل شده است که گروه طالبان برای رعایت شاخص های حقوق بشر در این کشور از سوی کشورها و سازمان های بین المللی تحت فشار است.

انحلال پنج نهاد حقوق بشری از سوی طالبان

کلیدواژه