قوس 26, 1399 23:46 Asia/Kabul
  • استفاده از ظرفیت‌ بندر گوادر و کریدور چین برای افزایش تجارت با افغانستان
    استفاده از ظرفیت‌ بندر گوادر و کریدور چین برای افزایش تجارت با افغانستان

وزیر امور خارجه پاکستان در دیدار با هیأت طالبان گفت: روابط تجاری خوبی بین پاکستان و افغانستان وجود دارد و بندر گوادر می تواند در این زمینه مفید باشد.

به گزارش رادیو دری، «شاه محمود قریشی» وزیر امور خارجه پاکستان در دیدار با هیأت طالبان گفت: خواهان برقراری صلح پایدار در افغانستان هستیم.

به گفته وی، پاکستان نقش آشتی‌دهنده خود را در توافقنامه حاصل شده بین طالبان و ایالات متحده در دوحه ایفا کرده است.

قریشی، دو دیدار گذشته با مقامات طالبان را بسیار مثمر ثمر خواند و افزود: در سال جاری مقامات بلندپایه افغانستان از جمله عبدالله عبدالله، گلبدین حکمتیار و اعضای مجلس افغانستان از پاکستان دیدار کرده و دیدارهای مفیدی با آنها انجام شد. اخیراً نیز عمران خان به افغانستان سفر کرده که نشان می‌دهد ما خواستار صلح هستیم.

وزیر امور خارجه پاکستان یادآور شد: دو کشور دارای ارزش‌های مذهبی، فرهنگی و اجتماعی مشترک هستند و با در نظر داشتن این ارزشها، باید برای بهبود شرایط منطقه تلاش‌های مشترک داشته باشیم. پاکستان دهها سال است که میزبان پناهندگان افغان بوده و برای بازگشت آبرومندانه این پناهندگان خواهان همکاری جامعه جهانی هستیم.

به گفته وی، پاکستان اعطای 1000 بورسیه تحصیلی جدید برای دانشجویان مستعد افغانستان را در نظر گرفته و اعلام کرده تا این دانشجویان پس از پایان تحصیلات، به ساخت و توسعه کشور خود کمک کنند.

وزیر امور خارجه پاکستان در ادامه تصریح کرد: روابط تجاری خوبی بین پاکستان و افغانستان وجود دارد و بندر گوادر می تواند در این زمینه مفید باشد. پاکستان در حال کار بر روی پروژه‌های کریدور اقتصادی با چین است و این کریدور می تواند منبع خوبی برای تقویت تجارت دوجانبه بین افغانستان و پاکستان باشد.

قریشی تصریح کرد: توافق بر سر چارچوب مذاکرات بین‌الافغانی، پیشرفتی خوشایند در روند مذاکرات محسوب می‌شود.

وی بر اهمیت و نقش جامعه جهانی در روند صلح افغانستان و بازسازی این کشور تأکید کرد.

وزیر امور خارجه پاکستان در ادامه تصریح کرد: اسلام‌آباد از همان آغاز روند مذاکرات اعلام کرده بود تنها راه برقراری صلح در افغانستان، گفت‌وگوهای جامع و منطقی است.

وی گفت: صلح در افغانستان برای صلح و ثبات در کل منطقه امری ضروری است.

قریشی یادآور شد: ما نمی خواهیم از خاک افغانستان علیه پاکستان استفاده شود.

در ادامه این دیدار، «ملا عبدالغنی برادر» رئیس هیأت طالبان تلاش‌های آشتی جویانه پاکستان برای صلح در افغانستان را ستود.

کلیدواژه