قوس 27, 1399 15:49 Asia/Kabul
  • تاکیدرییس دانشگاه فردوسی بر فعالیت مشترک دانشگاههای ایران و افغانستان
    تاکیدرییس دانشگاه فردوسی بر فعالیت مشترک دانشگاههای ایران و افغانستان

رییس دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به وجود مشکلات و معضلات مشترکی که ۲ کشور ایران و افغانستان درگیر آن هستند گفت: انجام پژوهشهای مشترک دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاههای ایران و افغانستان را خواستاریم.

به گزارش رادیو دری ، رییس دانشگاه فردوسی مشهد روز پنجشنبه در وبینار مشترک با روسای دانشگاه‌های افغانستان با هدف "تبادل تجربه در زمینه تأثیر پژوهش‌های دانشگاهی بر جامعه" افزود: مشکلات و معضلات ما و کشور افغانستان تا حدودی مشترک است و مواردی مانند مواد مخدر، اعتیاد، مهاجرت غیرقانونی، آسیبهای اقلیمی و مبحث مهم و جدی انرژی از جمله این مشکلات مشترک است.

محمد کافی افزود: در حال حاضر تعداد زیادی از اعضای هیات علمی دانشگاههای افغانستان در دانشگاههای ایران در مقطع دکتری درس می خوانند از این رو دانشگاه فردوسی پیشنهاد می‌کند برای این دانشجویان با همکاری دانشگاههای افغانستان ، استاد راهنمای مشترک تعریف و موضوعات مشترک پژوهشی به این دانشجویان دکتری واگذار شود.

وی ادامه داد: علاوه بر این که موضوعات مشترک و مورد نیاز ۲ کشور مورد پژوهش قرار می‌گیرند می توانیم فصل مشترکی از فعالیتهای پژوهشی را تشکیل دهیم.

رییس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: به تازگی راه آهن خواف - هرات بین ۲ کشور راه اندازی شد و با توجه به ظرفیت معادن ۲ کشور در این منطقه لذا فعالیت پژوهشی در حوزه معدن با تشکیل کارگروه مشترک می‌تواند یکی از موضوعات مشترک پژوهشی میان دانشگاه های ایران و افغانستان باشد.

کافی، خراسان را میراث مشترک دو کشور همسایه عنوان کرد و افزود: می توان با کمک یکدیگر مرکز خراسان شناسی را تشکیل داد و دوره‌های مشترک در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری حول این محور برگزار کرد و از ظرفیتهای مشترک استفاده نمود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود رسالت دانشگاه ها را آموزش پژوهشگر دانست و ادامه داد: دانشگاه می‌تواند با تربیت پژوهشگران درد آشنا برای جامعه، به حل و فصل مسائل و مشکلات اجتماعی بپردازد.

رییس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: هرچند پژوهشهای زیرساختی در شیمی، فیزیک و زیست شناسی ممکن است تاثیر مستقیمی برجامعه نداشته باشند اما پژوهشهای پایه‌ای در دراز مدت برای برطرف کردن مشکلات جامعه به شکل مستقیم تاثیرگذار هستند و حکومتها در این میان می توانند زیرساختهای پژوهشی در این حوزه را به خوبی تامین کنند.

کافی افزود: می‌توان حاصل پژوهشهای علوم پایه و البته تخصصی را به بازار، صنعت و سطح اجتماع سرایت داد، آنچه حق جامعه و صنعت است پژوهشهای کاربردی و دانش بنیان است که در نهایت، رفاه اجتماعی را برای مردم به ارمغان می آورد، جامعه برای پرداختن به دغدغه های فرهنگی و اجتماعی خود باید ابتدا از مرحله تامین نیازهای اولیه اش عبور کند و در این مسیر پژوهش‌های کاربردی مورد نیاز است.

گردهمایی روسای دانشگاه‌های ایران و افغانستان با حضور دکتر محمد کافی رییس دانشگاه فردوسی مشهد، دکتر عثمان بابری رییس دانشگاه کابل، دکتر حسین سلیمی رییس دانشگاه علامه طباطبائی، دکتر عبدالله فایز رییس دانشگاه هرات، دکتر غلامرضا رضایی رییس دانشگاه سیستان و بلوچستان و دکتر خلیل الله کلیوان رییس دانشگاه بلخ با هدف تبادل تجربه در زمینه تاثیر پژوهش های دانشگاهی بر جامعه در قالب وبینار به میزبانی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

کلیدواژه