قوس 29, 1399 11:02 Asia/Kabul
  • برگزاری ششمین شب از «هفته هنر افغانستان» با عنوان «شب صنایع دستی»
    برگزاری ششمین شب از «هفته هنر افغانستان» با عنوان «شب صنایع دستی»

ششمین برنامه «هفته هنر افغانستان» با عنوان «شب صنایع دستی» با همراهی شماری از هنرمندان افغانستانی به صورت مجازی برگزار شد.

خبرنگار رادیو دری به نقل از آی فیلم2 ،ششمین شب از هفته هنر افغانستان به میزبانی کمیسیون ملی یونسکو ایران با موضوع «شب صنایع دستی» ، به‌صورت مجازی و با میزبانی  «محمدحسین احمدی» استاد درجه فوق ممتاز هنر خوشنویسی افغانستانی برگزار شد.

در بخشی از این گفت و گو «فاطمه خاوری» مدرس صنایع دستی و سوزن‌دوزی ، ضمن تسلیت و طلب آمرزش برای شهدای دانایی دانشگاه کابل از  برگزار کنندگان و هنرمندان حاضر در  این جشنواره که  به یاد این شهدای دانشجو برگزار شده است،قدر دانی کرد.

این بانوی هنرمند عنوان کرد : افغانستان با توجه به موقیعت جغرافیایی ،در مرکز تمدن بشری بوده و تاریخچه صنایع افغانستان به هزار سال قبل از میلاد مسیح بر می گردد و در زمان باختریان،کوشانیان و غزنویان به رونق بیشتری رسیده است.

وی افزود: تمدن کشور های همسایه مانند هخامنشیان ،ساسانیان ،تیموریان و چین هم به این تمدن اضافه شده و به درنهایت در توسعه صنایع دستی افغانستان نقش داشته است.

تنوع قومی در افغانستان موجب تنوع در صنایع دستی شده است

بانو خاوری گفت : افغانستان شامل  اقوام مختلفی چون پشتون ، تاجیک ، هزاره، ازبک، قزلباش، ترکمن ، بلوچ و... است که وجود این تنوع، زیبایی و جلوه خاصی به جامعه افغانستان داده و این خود باعث تنوع در صنایع دستی این کشور شده است.

مدرس صنایع دستی افغانستان اظهار داشت: در کشور ما انواع  هنرهای دستی مانند انواع سوزن دوزی مثل خامک دوزی، گراف دوزی ، گلدوزی ،چرمه دوزی ،چغل دوزی و قندهار دوزی وجود دارد که از این هنر ها بیشتر در زمینه دوخت لباس هاو  تزیین منازل  استفاده می شود.

زنان افغانستان در هر شرایطی توانسته اند به زندگی زیبایی ببخشند

این هنرمند افغانستانی گفت : سوزن دوزی از ظریف ترین هنر های دستی افغانستان محسوب می شود و زحمت ،سلیقه و حوصله زیادی را طلب می کند که  بانوان افغانستانی در ولایات مختلف با علاقه و مهارت زیادی به این هنر می پردازند و من به نوبه خود به وجود این بانوان  زحمتکش که فراموش شده هستند و به نوعی هنرشان مظلوم واقع شده است افتخار می کنم،آن ها  هر شرایطی  توانسته اند به زندگی زیبایی ببخشند.

وی اضافه کرد : بانوان افغانستان در ایام  جنگ و ناامنی با دستان هنرمندشان بر روی لباس ها و بر در و دیوار خانه ها زیبایی را خلق کرده اند و رنگ های  چشم نواز و روح بخش  را زنده می کنند تا حس آرامش و امنیت ایجاد کنند و این هنری است که به آن  پرداخته نشده است.

 خاوری گفت : افغانستان کشوری است که هر روز با رویدادی روبرو است،وقتی که درصد بیشتری از  جامعه زیر خط فقر هستند نیاز به اشتغال بانوان و مشارکت آن ها در اقتصاد خانوداه حس می شود.

وی افزود : همه ما درمقابل  ترویج ،تبلیغ و نگهداری صنایع دستی افغانستان مسئول هستیم هر چند متاسفانه در این زمینه به شکل علمی و تخصصی کار نشده است، متاسفانه  چند روزی بود که دنبال منابعی می‌گشتم تا بتوانم به آن ها استناد کنم اما چیزی در این زمینه پیدا نکردم که این یک خلا است و امیدوارم با کمک هنرمندان و کسانی که در این زمینه سررشته دارند، شرایط بهتر شود.

نقش زنان در رشد و توسعه اقتصادی این کشور

این هنرمند اظهار داشت : هنر بخشی از هویت و زبان مشترک بین ملت ها است و حس زیبایی شناسی ، نوع دوستی ، آرامش و تامل در خلقت های بی شمار خداوند را دل ها بیدار می کند وبی انصافی است که به آن بی تفاوت باشیم.

او افزود: هنرمندان افغانستانی با کمترین امکانات بیشترین خلاقیت را خلق می کنند و این واضح است که مشارکت اقتصادی  زنان افغانستان زمینه رشد و توسعه اقتصادی کشور را فراهم می کند و باعث زنده نگه داشتن سنت ها و عنعنات افغانستان می شود.

هنر صنایع دستی افغانستان ظرفیت های لازم برای عرضه شدن در بازار بین المللی را دارد.

 

کلیدواژه