جدی 17, 1399 11:14 Asia/Kabul
  • تاکید سرکنسول افغانستان در مشهد بر توسعه روابط هرات با خراسان رضوی
    تاکید سرکنسول افغانستان در مشهد بر توسعه روابط هرات با خراسان رضوی

سرکنسول افغانستان در مشهد در دیدار با استاندار خراسان‌رضوی بر توسعه مناسبات و گسترش روابط بین افغانستان و ایران تاکید کرد.

به گزارش رادیودری به نقل از استانداری خراسان‌رضوی، عبدالجابر انصار افزود: با وجود همکاری مجموعه استان خراسان رضوی یقین داریم می‌توانیم موانع همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف را بیشتر از پیش برطرف کرده و در راستای توسعه مناسبات گام  برداریم.

وی با تاکید بر گسترش همکاری در زمینه‌های مختلف اضافه کرد: پارک‌های علم و فناوری خراسان رضوی می‌توانند با پارک متناظر خود در هرات افغانستان در زمینه‌های علمی همکاری کنند.

استاندار خراسان رضوی نیز در این دیدار گفت: ظرفیت‌های بالقوه ۲ کشور ایران و افغانستان می‌طلبد که سطح روابط اقتصادی و مناسبات تجاری آنها گسترش یابد. محمدصادق معتمدیان افزود: با توجه به پیشینه تاریخی و اشتراکات دینی، فرهنگی و زبان ۲ کشور ایران و افغانستان انتظار می‌رود سطح همکاری بین هرات و خراسان رضوی افزایش یابد.

وی بر گسترش سطح همکاری‌ها به ویژه در زمینه های فرهنگی و اقتصادی تاکید و اضافه کرد: با ورود بخش خصوصی۲ کشور، ظرفیت‌های بالقوه ایران و افغانستان در زمینه‌های مختلف اقتصادی و سرمایه‌گذاری تاثیرگذاری بیشتری خواهند داشت.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به ۲۴ ساعته شدن فعالیت مرز دوغارون و سرعت توسعه در این مرز گفت: مرز دوغارون به عنوان یکی از فعال ترین مرزهای ایران با افغانستان مورد توجه مدیریت استان بوده و عزم ما روان سازی هر چه بیشتر در این مرز است. 

معتمدیان افزود: با توجه به مرزهای طولانی جمهوری اسلامی ایران با کشور دوست و برادر، افغانستان باید تعاملات دوجانبه گسترش یابد. 

وی ادامه داد: راه آهن خواف- هرات در آذرماه امسال افتتاح شد و امیدواریم درخصوص تکمیل و برنامه زمان‌بندی اجرایی شدن ادامه این خط آهن پیگیری‌های لازم از طرف مسوولان افغانستان صورت گیرد.

ضرورت ارتباط منسجم بخش خصوصی خراسان رضوی و هرات

همچنین استاندار خراسان رضوی در دیداری دیگر با معاون والی هرات گفت: با پیوند خوردن بخش خصوصی ۲ استان خراسان رضوی و هرات، زمینه ارتقای مبادلات تجاری بین ۲ کشور نیز بیشتر فراهم خواهد شد.

محمدصادق معتمدیان افزود: انگیزه بالایی بین مسوولان ۲ کشور در جهت افزایش مبادلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی وجود دارد.

وی با بیان این که ارتقای سطح همکاری‌ها یکی از اولویت‌های جمهوری اسلامی ایران است ادامه داد: تلاش می‌کنیم با اقدامات مقتضی در استان، زمینه این ارتقا را فراهم کنیم.

استاندار خراسان رضوی گفت: اراده‌های فرامنطقه‌ای به دلیل منافع خود به دنبال تخریب روابط بین ۲ کشور ایران و افغانستان هستند لذا در این راستا باید ظرفیت‌های فرهنگی و رسانه‌ای فعال شوند.

معتمدیان افزود: زمینه‌های گردشگری برای مردم ۲ کشور نیز باید فراهم شود و از افزایش ارتباطات بین ۲ استان هرات و خراسان رضوی استقبال می‌کنیم و باید از فرصت‌های لازم استفاده حداکثری بشود چرا که مقامات عالی ۲ کشور در توسعه روابط مصمم هستند.

وی با تاکید بر تقویت مسیرهای ترانزیتی ایران با افغانستان ابراز امیدواری کرد که با توجه به سیاست دولت مبنی بر افزایش مبادلات تجاری و اقتصادی بین ایران و افغانستان شاهد ارتقای مبادلات تجاری باشیم.

مونسه حسن زاده معاون والی هرات افغانستان نیز در این دیدار ضمن بیان پیشنهادات خود در جهت رفع دغدغه‌های ۲ استان خراسان رضوی و هرات بر توسعه روابط تاکید کرد.

کلیدواژه