تاکید رئیس حزب وحدت اسلامی افغانستان بر نقش تعیین کننده ی ایران در روند صلح
(last modified 1399-10-24T12:06:36+00:00 )
جدی 24, 1399 16:36 Asia/Kabul
  • تاکید خلیلی بر نقش تعیین کننده ی ایران در روند صلح افغانستان
    تاکید خلیلی بر نقش تعیین کننده ی ایران در روند صلح افغانستان

رئیس حزب وحدت اسلامی افغانستان، جمهوری اسلامی ایران را بازیگر قدرتمند منطقه و همسایه دیرین کشورش توصیف کرد و گفت: ما نقش تهران در ارتباط با روند صلح افغانستان را مهم و تعیین کننده می‌دانیم.

به گزارش خبرنگار رادیو دری به نقل از ایرنا، «کریم خلیلی» روز چهارشنبه و در جریان سفر رسمی خود به پاکستان، با حضور در اندیشکده مطالعات راهبردی اسلام‌آباد (ISSI) درباره آینده گفت وگوهای صلح افغانستان، دور دوم این روند در دوحه، نقش کشورهای منطقه و جامعه جهانی برای کمک به پایان بحران در افغانستان؛ سخنرانی کرد و به پرسش های شرکت کنندگان پاسخ داد.

وی که در سال‌های اخیر ریاست شورای عالی صلح افغانستان را نیز برعهده داشته است، در حاشیه این مراسم طی گفت وگو با خبرنگار ایرنا، همکاری‌های کابل و تهران برای کمک به صلح و امنیت منطقه را مهم ارزیابی کرد.

کریم خلیلی گفت: ایران همسایه مهم و دیرینه افغانستان است. ما ایران را از کشورهای قدرتمند منطقه می‌دانیم که نقش محوری برای پایداری صلح در منطقه و همچنین کمک به فرآیند صلح افغانستان دارد.

وی اظهار داشت: نقش ایران برای مدیریت مسائل منطقه‌ای بسیار موثر است و قطعاً کشور همکار افغانستان در تمامی شرایط به ویژه در امور پیشرفت صلح می‌باشد.

رئیس حزب وحدت اسلامی افغانستان درخصوص تلاش‌های ایران برای بازگشت صلح به افغانستان، گفت: طبیعتاً هر کشوری سیاست خود را دارد مبنی بر اینکه با کدام یک از طرف‌ها رایزنی و چگونه آن را مدیریت کند. اما آنچه که ما از نتایج این تماس‌ها انتظار داریم، پایان جنگ و برقراری صلح در افغانستان است.

کریم خلیلی تاکید کرد: ما به نقش کمک کننده جمهوری اسلامی ایران برای صلح افغانستان امیدوارم هستیم.

رئیس حزب وحدت اسلامی افغانستان طی سخنرانی در نشست اندیشکده مطالعات راهبردی در اسلام‌آباد از چالش‌های مختلف پیش روی روند صلح آن کشور گفت و حمایت کشورهای منطقه و جامعه جهانی برای موفقیت تلاش‌های صلح را بسیار ضروری دانست.

وی افزود: عناصر افراط گرا از جمله گروه تروریستی داعش درصدد ایجاد چالش برای افغانستان و فرآیند صلح است، عناصری که تهدید جدی نیز برای جهان اسلام محسوب می‌شوند.

کریم خلیلی گفت: داعشی‌ها در افغانستان پایگاه مردمی و اجتماعی ندارند، با فرجام موفق گفت وگوهای صلح میان دولت و کابل، معضل داعش نیز از بین خواهد رفت. 

براساس این گزارش، رئیس حزب وحدت اسلامی افغانستان در جریان سفر سه روزه خود به پاکستان با نخست وزیر، فرمانده ارتش، رئیس مجلس و برخی شخصیت ھای سیاسی و مذهبی این کشور دیدار کرد. 

کلیدواژه