جدی 25, 1399 10:41 Asia/Kabul
  • میانجیگری سنای افغانستان بین حکومت و پارلمان
    میانجیگری سنای افغانستان بین حکومت و پارلمان

مجلس سنای افغانستان لز آمادگی خود برای میانجیگری بین پارلمان و حکومت برای تصویب بودجه 1400 خبر داد.

به گزارش رادیودری، بعد از تقابل اخیر ارگ و مجلس افغانستان بر سر تصویب بودجه سال 1400، رئیس سنا گفته است که این مجلس آماده میانجیگری میان حکومت و مجلس نمایندگان است.

اشرف غنی با فضل هادی مسلمیار، رئیس سنای افغانستان دیدار و با وی در مورد وضعیت سیاسی و امنیتی و انکشافات در پروسۀ صلح، بحث و تبادل نظر نمودند.

رئیس مجلس سنای افغانستان در این دیدار گفته است که رئیس جمهور به عنوان رئیس قوۀ ثلاثه از تقابل میان این سه قوه، جلوگیری کند و سنا آمادۀ میانجیگری میان حکومت و مجلس نمایندگان می باشد.

این در حالیست که میررحمان رحمانی رییس مجلس افغانستان در نشست روز گذشته خود بار دیگر خواستار یکسان‌سازی معاشات کارمندان دولتی شد و گفت: تازمانی که حکومت به این خواست آنان تمکین نکند، شورای ملی بودجۀ مالی سال ۱۴۰۰ را تایید نخواهد کرد.

رد بودجه از سوی مجلس نمایندگان افغانستان واکنش اشرف غنی را برانگیخته است. اشرف غنی دست‌کم دوبار تأکید کرده است که صلاحیت مجلس نمایند‌گان تنها رد و یا تأیید بودجه به صورت جمعی است.

براساس آن‌چه اعضای مجلس افغانستان می‌گوید، غنی در ننگرهار نمایند‌گان را متهم کرده است که خواستار گنجانیدن دو هزار پروژه شخصی در سند بودجه هستند.

مجلس نمایند‌گان افغانستان به این سخنان غنی واکنش تند نشان داده و آن را توهین به خانه ملت خوانده‌اند.

پیش‌نویس سند بودجه که پیش‌تر از سوی مجلس نمایند‌گان افغانستان رد شده بود، روز دوشنبه در نشست کابینه تأیید شد. گفته شده است که در این پیش‌نویس، بودجه افزایش داده شده است.

کلیدواژه