حوت 18, 1399 13:12 Asia/Kabul
  • تاکید کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان بر حضور زنان در روند صلح
    تاکید کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان بر حضور زنان در روند صلح

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان به مناسبت هشتم مارچ، روز جهانی زن، خواستار حضور زنان در تمام مراحل روند صلح شده است.

به گزارش رادیودری، در اعلامیه این کمیسیون که امروز (دوشنبه، ۱۸ حوت) منتشر شد، آمده است که زنان افغانستان در نزدیک به دو دهه اخیر با تلاش‌های پیگیر و دوامدار و قربانی‌های فراوان در عرصه‌های متفاوت سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی دستاوردهایی چشم‌گیر داشته‌اند؛ اما هنوز با چالش‌ها و مشکلاتی جدی مواجه‌‌اند.

کمیسیون حقوق بشر افغانستان گفته که یکی از گروه‌های اصلی قربانی‌ مخاصمات مسلحانه در افغانستان، زنان‌اند و ادامه جنگ منجر به نقض حقوق بشری شهروندان‌، به‌ویژه ‌زنان، شده است.

این کمیسیون در عین حال افزوده که در جریان مذاکرات صلح زنان باید در تمام مراحل اعم از تصمیم‌سازی و برنامه‌ریزی، جریان مذاکرات و اجرای توافق‌نامه صلح حضور داشته و نگرانی‌ها، خواسته‌ها و پیشنهادهای‌شان شنیده شود.

طبق اعلامیه کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان ، تأمین عدالت، پاسخگویی در برابر قربانیان و رسیدگی به نیازها و حقوق آن‌ها، به‌ویژه زنان، باید محور اصلی روند صلح باشد و نباید در نتیجه مذاکرات صلح، درخواست قربانیان برای عدالت زیر پا شود.

این کمیسیون تاکید کرده که ارزش‌های حقوق بشر‌ی، حقوق و آزادی‌های اساسی شهروندان، اصلِ انتخابات آزاد و عادلانه به‌منظور شرکت شهروندان، به‌ویژه زنان‌، برای تعیین سرنوشت خویش و کشور، ‌اصول غیر‌قابل اغماض و ‌معامله‌اند و باید طرف‌ها آن‌ها را به‌عنوان خطوط اساسی مصالحه در جریان مذاکرات صلح‌ ‌در نظر گیرند.

کمیسیون حقوق بشر از طرف‌های درگیر خواسته که بر آتش‌بس فوری توافق کنند. 

این کمیسیون در اخیر گفته که سازمان ملل متحد و جامعه جهانی باید بر حفظ و گسترش امکان دسترسی مردم افغانستان به حقوق بشری‌شان تأکید ‌و از حقوق اساسی مردم افغانستان از جمله حقوق زنان، حقوق اطفال، حقوق افراد دارای معلولیت، حقوق اقلیت­ها و حقوق قربانیان جنگ دفاع و حمایت کنند.

کلیدواژه