حمل 15, 1400 12:10 Asia/Kabul
  • دانش: آماده تعدیل قانون اساسی برای رسیدن به صلح هستیم
    دانش: آماده تعدیل قانون اساسی برای رسیدن به صلح هستیم

معاون دوم رییس‌ جمهوری افغانستان گفت، لغو قانون اساسی نه تنها صلح پایدار در کشور را تامین نمی‌کند؛ بلکه باعث گسست و فروپاشی می‌شود. او در عین حال اعلام کرد که حکومت پس از ۱۸ سال آماده تعدیل قانون اساسی برای رسیدن به صلح است.

به گزارش رادیو دری به نقل از آوا ، سرور دانش؛ معاون دوم رییس ‌جمهوری افغانستان، امروز (یک‌شنبه، 15 حمل) در مراسم معرفی ذبیح‌الله کلیم به عنوان سرپرست دادستانی کل، گفت: «همه در مورد تعدیل قانون اساسی نظر مثبت داریم و پس از 18 سال از تنفیذ این قانون، برای صلح می‌توانیم تعدیل را بپذیریم؛ اما باید تعدیل آن بر اساس قانون صورت بگیرد.»

 دانش با تاکید بر صلح عادلانه و پایدار افزود که مساله جنگ و صلح در کشور باید با معیار عدالت سنجیده شود و هیچ جنگ و صلحی مشروعیت ندارد، مگر این‌که بر عدالت استوار باشد.

او گفت صلحی که بر پایه عدالت تامین نشود، نمی‌تواند مساله جنگ در کشور را خاتمه دهد.

دانش با اشاره به نقشه راه حکومت در زمینه صلح گفت: «اگر در حالت صلح باشیم یا جنگ، انتخابات ضروری است و نظامی که متکی به آرای مردم باشد، هیچ معنایی ندارد که متکی به انتخابات عمومی نباشد.»

او تاکید کرد که حکومت آماده است زیر نظر جامعه جهانی زمینه برگزاری انتخابات در کشور را فراهم سازد.

در همین حال، روز گذشته حمدالله محب؛ مشاور امنیت ملی رییس جمهوری نیز در نشست مشترک مقام‌های امنیتی در کابل گفت که در صورت برگزاری انتخابات زودهنگام، اشرف‌غنی در این انتخابات کاندیدا نخواهد بود.

برگزاری انتخابات زودهنگام، طرح  غنی برای صلح در برابر طرح امریکا است.

 محب افزود که مردم حکومت موقت نمی‌خواهند؛ اما «برای برگزاری انتخابات زودهنگام آماده‌ایم و در این انتخابات رییس جمهور غنی کاندید نخواهد بود.»

 

کلیدواژه