حمل 17, 1400 16:04 Asia/Kabul

محمدکریم خلیلی؛ رهبر حزب وحدت اسلامی در سخنرانی خود در بامیان گفت که برای انتخاب نظام آینده سیاسی کشور به آرای مردم مراجعه شود.

به گزارش رادیو دری، خلیلی گفت: «هر کسی ایده‌ای در باره‌ی نظام آینده دارد؛ اما من پیشنهاد می‌کنم که به رای مردم مراجعه شود و هر ساختاری که اکثریت آرا را با خود داشت، همان پذیرفته شود.»

او افزود که در این رفراندوم، باید همه افراد و مجموعه‌های تاثیرگذار، سیستم‌هایی را که برای حل منازعه در افغانستان مناسب است، ارایه کنند.

رهبر حزب وحدت اسلامی با اشاره روند صلح بیان کرد: «فرصت خوبی برای برقراری صلح پیش آمده است. امروز برای برقراری صلح در افغانستان، اجماع ملی، منطقه‌ای و جهانی وجود دارد. حتی کشورهایی که طالبان را به رسمیت شناخته بودند نیز امروز می‌گویند که؛ نباید امارت طالبان تکرار شود.»

او با اشاره به سفر اخیرش به اسلام‌آباد، گفت که دیدگاه پاکستان درباره‌ افغانستان تغییر کرده و مقام‌های این کشور به این باور اند که ادامه‌ی جنگ به نفع منطقه نیست.

خلیلی گفت که در نشست مسکو نیز، همه علیه امارت طالبانی سخن گفتند و حمایت‌شان را از دست‌آوردهای ۲۰ سال گذشته‌ افغانستان اعلام کردند.

او ابراز امیدواری کرد تا کاستی‌هایی که در سایر نشست‌هایی که برای صلح افغانستان برگزار شده بود، در نشست استانبول رفع شود.

وی تاکید کرد که صلح نیازمند قربانی دادن است و دو طرف (دولت و طالبان)، باید قربانی بدهند.

خلیلی افزود: «هیچ طرفی به خاطر منافع شخصی‌اش نباید صلح را قربانی کند. هر روز مردم به خاک و خون کشیده می‌شوند، این وضعیت تا چه وقت ادامه داشته باشد؟ مانع ایجاد کردن برای مردم افغانستان قابل قبول نیست. تلاش کنیم از فرصت پیش‌آمده استفاده شود.»

قرار است تا چند روز دیگر استانبول ترکیه میزبان یک نشست در مورد صلح افغانستان باشد؛ نشستی که به کنفرانس تقسیم ‌قدرت بن آلمان تشبیه می‌شود.

گزارش شده که نشست استانبول برای ۱۰ روز ادامه خواهد یافت و در آن تلاش خواهد شد تا دولت افغانستان، طالبان و گروه‌های سیاسی روی آینده سیاسی کشور به توافق برسند.

Image Caption
Image Caption
Image Caption

 

کلیدواژه