حمل 26, 1400 11:38 Asia/Kabul

ارگ ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که به تصمیم اخیر دولت امریکا در مورد خروج نیروهای امریکایی از افغانستان تا ماه سپتامبر سال جاری احترام می‌گذارد و در راستای انجام این روند همکاری لازم خواهد نمود.

پس از تصمیم رئیس جمهور امریکا مبنی بر خروج نظامیان این کشور از افغانستان، ارگ ریاست جمهوری افغانستان می گوید که از زمان توافق ایالات متحده و طالبان در ماه فبروری سال ۲۰۲۰، نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان اکثریت مطلق عملیات را به طور مستقلانه انجام می‌دهند. 

در بیانیه ارگ گفته شده که نیروهای امنیتی و دفاعی، توانایی دفاع از افغانستان در برابر تهدیدات فعلی را دارند. تاکید می‌کنیم که روند کنونی صلح نیز نتیجه جان‌فشانی های نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان بوده و ملت افغانستان مدیون این فداکاری ها است. 

در بخشی از این اعلامیه آمده که در عین زمان، ایالات متحده و سایر متحدان، اطمینان داده اند که حمایت از نیروهای امنیتی و دفاعی  افغانستان و ادامه کمک های بشردوستانه و انکشافی شان با دولت افغانستان همچنان ادامه خواهد داشت. 

دولت جمهوری اسلامی افغانستان بحث خود را با جانب ایالات متحده امریکا و سایر متحدان در مورد فصل نو مناسبات، به ویژه تسریع روند صلح ادامه خواهد داد. همچنین دولت، آماده است تا فصل نو همکاری با ایالات متحده امریکا و متحدان ناتو را با در نظرداشت منافع مشترک، اعتماد و احترام متقابل آغاز نماید.

این در حالیست جو بایدن رئیس جمهور امریکا عصر روز چهارشنبه درباره افغانستان سخنرانی کرد و گفت: "زمان آن رسیده که طولانی‌ترین جنگ امریکا پایان یابد."

او گفت: روند خروج نیروهای نظامی امریکا از افغانستان تا ۱۱ سپتامبر/20سنبله، ‌هم‌زمان با بیستمین سالگرد حملات القاعده به برج‌های نیویورک، پایان می‌یابد.

کلیدواژه