اسد 24, 1401 16:43 Asia/Kabul
  • اشرف غنی رییس جمهوری گریخته‌ی افغانستان بار دیگر از فرار خود از کابل دفاع کرد
    اشرف غنی رییس جمهوری گریخته‌ی افغانستان بار دیگر از فرار خود از کابل دفاع کرد

رئیس جمهور پیشین افغانستان بار دیگر با دفاع از فرارش گفت اجازه نداده طالبان او را وادار به امضای سندی کنند که به آن گروه مشروعیت می‌داد.

به گزارش رادیو دری، محمد اشرف غنی رئیس جمهور پیشین افغانستان در یک سالگی سقوط کابل به دست گروه طالبان برای توجیه فرارش از کشور در تازه‌ترین مصاحبه خود به سی‌ان‌ان گفت که هرگز از مرگ نترسیده و دلیل خروجش از افغانستان این بوده است که "به طالبان و حامیان آنان یک بار دیگر مسرت تحقیر کردن یک رییس جمهور افغانستان" را ندهد و طالبان او را مجبور به امضای سندی نکنند که به حکومت آنها مشروعیت می‌بخشید.

رئیس جمهور فراری افغانستان گفته است که محیط اطرافش در ارگ برایش مصون نبود و به گفتۀ او به یکی از آشپز‌های ارگ 100 هزار دالر پیشنهاد شده بود تا در بدل آن وی را مسموم کند.

نخستین بار است که رییس جمهور پیشین افغانستان ادعا می کند به آشپز‌های ارگ برای مسموم کردن او پول پیشنهاد شده بود.

رییس جمهور پیشین افغانستان در مصاحبه با سی‌ان‌ان همچنین ادعای خارج کردن 169 میلیون دالر از پول های افغانستان را هنگام فرار از کشور رد کرد.

گفتنی است اشرف غنی پیشتر در مصاحبه با تلویزیون دیجیتالی ای‌بی‌ان مدعی شد که طبق قانون اساسی افغانستان هنوز هم رئیس جمهور کشور است.

او در آن مصاحبه، توافقنامه دوحه و "وعده‌های زلمی خلیلزاد" به شماری از سیاسیون افغان را عامل اصلی فروپاشی نظام جمهوریت در افغانستان عنوان کرد.

در 24 اسد 1400 غنی و همسرش یکجا با شماری از مسوولان و کارکنان ریاست جمهوری سوار بر بالگردها افغانستان را ترک کردند و اندکی پس از آن طالبان وارد ارگ شدند.

اشرف غنی: براساس قانون اساسی رئیس جمهور افغانستان هستم

کلیدواژه