حمل 28, 1400 11:31 Asia/Kabul
  • لزوم خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان
    لزوم خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان

رهبر حزب اسلامی در آستانه برگزاری نشست استانبول، می‌گویددر این نشست، پیش از هر چیزی باید روی تشکیل شورای عالی دولت مشتمل بر نمایندگان جریا‌های سیاسی و طرف‌های اثرگذار توافق شود.

به گزارش رادیو دری به نقل ازآوا، رهبر حزب اسلامی امروز شنبه، ۲۸ حمل در یک نشست خبری گفت ،پس از تشکیل شورای عالی دولت، روی حکومت انتقالی غیر ائتلافی که بیش‌تر از یک‌سال عمر نداشته باشد و همچنین برنامه‌ریزی برای انتخابات تصمیم گرفته شود.

حکمتیار تاکید کرد که نظام کنونی باید حفظ شود، نهادهای امنیتی و دفاعی کشور که هزینه های سنگینی را طی چند سال برداشته، باقی بماند و تغییرات تنها در بخش مقام‌های بلندپایه حکومت به شمول رییس جمهور، وزارتخانه ها، والی ها و سفرا صورت بگیرد که شاید تعدادشان به صد تن نرسد.

او همچنین گفت که در خلال دوره انتقالی، انتخابات ریاست جمهوری، شوراهای ولایتی و همچنین شوراهای ولسوالی باید برگزار شود تا زمینه تدویر لویه جرگه به منظور تصویب قانون اساسی جدید بعد از تعدیل فراهم شود.

رهبر حزب اسلامی همچنین بیان داشت که انتخابات باید همه شمول و عادلانه توسط سیستم و قانون جدید انتخاباتی و همچنین تشکیل جدید کمیسیون ها برگزار شود؛ زیرا ساختار کنونی مورد قبول همه نیست.

حکمتیار اضافه کرد که حکومت انتقالی باید غیر ائتلافی باشد؛ زیرا تجربه نشان می دهد که تاکنون هرچه بد بختی متوجه مردم افغانستان شده به خاطر همین ائتلاف ها بوده‌است.

او که ده‌ها سال در جنگ‌علیه دولت‌های مرکزی، نقش داشته، در ادامه توضیح داد که اعضای حکومت انتقالی غیر ائتلافی، توسط شورای عالی دولت از افراد بی‌طرف و غیر دخیل در جنگ و منازعات باید انتخاب شود؛ به‌گونه ای که مورد قبول همه باشد.

او همچنین افزود که حکومت کنونی کابل نه برای طالبان و نه هم برای اپوزیسیون قابل قبول است و نمی تواند به کار خود ادامه دهد؛ از این جهت تا رسیدن به حکومت انتخابی، تشکیل حکومت انتقالی اجتناب ناپذیر است.

به باور گلبدین حکمتیار در نشست استانبول آتش بس مشروط و قابل برگشت که عمدتاً به نفع گروه طالبان نیز می باشد درقدم نخست باید صورت بگیرد تا در سایه آرامش، روی موضوعات مهم بحث و گفتگو شود.

 

کلیدواژه