ثور 01, 1400 07:55 Asia/Kabul
  • منصرف شدن دولت استرالیا از تنبیه انضباطی سربازانش به دلیل جنایت جنگی در افغانستان
    منصرف شدن دولت استرالیا از تنبیه انضباطی سربازانش به دلیل جنایت جنگی در افغانستان

دولت استرالیا از پس گرفتن مدال کل نیروهای ویژه این کشور به جز آنهایی که متهم به ارتکاب جنایت جنگی در افغانستان شده‌اند، منصرف شد.

به گزارش رادیودری به نقل از آناتولی، پیتر داتون، وزیر دفاع استرالیا در مصاحبه ای رادیویی گفت: بیش از سه هزار سرباز این کشور در افغانستان ماموریت انجام دادند و تنها 19 تن از آنها متهم به ارتکاب جنایت جنگی در آن کشور هستند، بنابر این نباید مدال آن عده سربازانی که مرتکب جنایت نشده اند را پس بگیرند.

بازرسی کل ارتش استرالیا در سال 2020 میلادی گزارش جرایم جنگی سربازان استرالیایی در افغانستان را پس از چهار سال منتشر کرد که براساس آن، سربازان استرالیایی که در چارچوب نیروهای ائتلاف به سرکردگی آمریکا و ناتو در سال‌های 2005 تا 2016 میلادی در افغانستان حضور داشته‌اند، 39 غیرنظامی افغان که شامل کودکان نیز هست را کشته‌اند.

همچنین، در این گزارش آمده که سربازان استرالیایی با گذاشتن سلاح در کنار اجساد غیرنظامیان افغان سعی می‌کردند تا بر این جنایات سرپوش بگذارند.

پیش از این، مجلس افغانستان از دولت استرالیا خواسته بود تا این جنایتکاران جنگی را به دیوان بین المللی کیفری لاهه تحویل داده تا محاکمه و مجازات شوند.

کلیدواژه