سرطان 03, 1400 08:40 Asia/Kabul
  • توافق پنهانی آمریکا با طالبان عامل بی‌ثباتی افغانستان
    توافق پنهانی آمریکا با طالبان عامل بی‌ثباتی افغانستان

کارشناس و ژنرال بازنشسته ارتش افغانستان، توافق پنهانی آمریکا با طالبان در دوحه قطر و اختلافات داخلی را عامل اصلی بی ثباتی و وضعیت کنونی افغانستان دانست.

ژنرال «عتیق الله امرخیل» فرمانده سابق نیروی هوایی ارتش افغانستان روز چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: هنوز هیچ گروه و نهادی به جز آمریکا و  طالبان از جزئیات توافقنامه دوحه که موجب افزایش خشونت در افغانستان شد، خبر ندارد.
ژنرال امرخیل، تصریح کرد: بازی پنهانی آمریکا و طالبان در توافقنامه دوحه باعث افزایش روحیه و جسارت بیشتر این گروه برای ارتکاب حملات بیشتر و  پیشروی در افغانستان شده است.
این کارشناس نظامی افغانستان گفت: تجهیزات نظامی و سلاح هایی که در اختیار ارتش و نهادهای امنیتی افغانستان است، برای مقابله با طالبان کافی نیست.
ژنرال امرخیل تبلیغات گسترده طالبان در روستاها را یکی از عوامل مهم پیشروی و تصرف ولسوالی ها دانست و تصریح کرد: این تبلیغات باعث شده که بزرگان قوم و خانواده ها مانع مقاومت در برابر طالبان شوند.
کارشناس نظامی افغانستان، اختلافات و فاصله گرفتن فرماندهان جهادی  از دولت را عامل دیگر پیشروی طالبان در شمال افغانستان دانست.
فرمانده سابق نیروی هوایی ارتش افغانستان گفت: تعدادی از مسوولان در بلخ، فاریاب، بدخشان و تخار با اینکه پست های عالی در دولت داشتند علیه دولت تبلیغ می کردند و این امر باعث شد طالبان از این افراد برای پیشروی استفاده کنند.
امر خیل اظهار داشت: در ولایت فاریاب هواداران مارشال عبدالرشید دوستم که حدود دو ماه پیش با انتخاب والی جدید مخالفت کرده بودند به علت بی توجهی دولت، موجب پیشروی طالبان در این مناطق شدند.
این ژنرال بازنشسته ارتش افغانستان به دولت توصیه کرد که نیروهای مردمی را در پوشش وزارت دفاع و کشور سازماندهی کند و به فرماندهان جهادی اجازه ندهد که به صورت خودسرانه عمل کنند.
طالبان در دو ماه گذشته نزدیک به ۶۰ ولسوالی را در مناطق مختلف بویژه شمال افغانستان تصرف کردند و روز سه شنبه به مرز تجارتی معروف به «شیرخان بندر» در مرز تاجیکستان که از اهمیت زیادی برخوردار است، رسیدند.

مذاکرات پنهانی آمریکا با طالبان در قطر

کلیدواژه